خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

طالبان استقرار نیروهای قطری در میدان هوایی کابل را رد کرد

برخی از گزارش‌ها به روز چهارشنبه ( ۱۷ حمل) گزارش‌هایی را منتشر کردند که در آنها گفته شد که شماری از نیروهای قطری در میدان هوایی بین‌المللی کابل رسانه جابجا شده اند .

حکومت طالبان میگوید، برای امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل به هیچ نیروی خارجی نیاز ندارد.

رسانه‌ها این ادعا را بر اساس یک ویدیوی مطرح کرده اند.

در این ویدیو گروهی از نظامیان که ممکن است بیش از ۲۰ تن باشند، در حال تمرین می‌شوند.

ویدیو در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک به شکل‌های مختلف همرسانی می‌شود و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند، می‌بایست در این‌باره‌ها و مواردی که آیا این شکلی است که از آن استفاده می‌شود یا خیر؟

ذبیح‌الله مجاهد، حکومت حکومت طالبان نمی‌گوید در شامول میدان هوایی کابل.

مجاهد گفت، نیروهای نظامی نظامی نظامی تا امنیت تمام افغانستان را دارند: “من استقرار نیروهای قطر در میدان هوایی کابل را رد می‌کنم و ویدئوی منتشر شده را نیز نمی‌پذیرم زیرا نمی‌توانم از چه چیزی استفاده کنم. کابل متعلق به معارت اسلامی است.

اما یک مقام ارشد در ادارۀ هوانوردی ملکی طالبان به شرط فاش نشدن نامش به رسانۀ بی‌بی سی فارسی گفته است که نیروهای قطری از ماه پیش در میدان هوایی کابل حضور دارند و مسئولیت آن‌ها امنیت افراد ‌تخنیکی قطر مستقر در میدان هوایی بین‌المللی کار کابل است.

این منبع شمار نیروهای قطری را تن اعلام کرد و گفت که آنها در منطقه هوایی کابل که تیم فنی کمکی قطر در آن مستقر است، حضور دارند.

این در حالی است که طالبان قبلاً با حضور خارجی به منظور امنیت میدان هوایی بین‌المللی مخالفت شدیدی دارند.

ترکیه پیش از تسلط طالبان بر سراسر افغانستان، مدیریت میدان هوایی بین‌المللی کابل و استقرار نیروهای خود را در این میدان پیشنهاد کرده بود، اما طالبان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

اما با روی کار آمدن طالبان، علاقۀ قطر به مدیریت میدان هوایی کابل باعث شد که مدیریت میدان هوایی افغانستان مطرح شود.

وزارت خارجه قطر در هفتم دلو سال 1400 با انتشار یک اعلامیه، گفته بود، قطر، ترکیه و دولت دولت طالبان در نشست سه جانبه در دوحه در میدان هوایی بین‌المللی کابل و استفاده از سودمند از موضوعاتی که توافق کرده‌اند. تصمیم گرفته نشده است. این موضوعات کلیدی چه بوده و طالبان نیز در این باره جزئیات زیاده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، کمیسیون اقتصادی به وزارت خارجه از گروه طالبان دستور داد که برای سازماندهی و قرارداد میدان هوایی کابل به وزارت خارجه قطر مهلت دهد.

Input your search keywords and press Enter.