خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

مسکو: به رسمیت شناختن طالبان هنوز زود است

پس از یک هفته از پذیرش یک دیپلمات گروه طالبان از سوی مسکو، اکنون وزارت خارجه روسیه پذیرفتن نخستین دیپلمات طالبان را گام مهم برای از سرگیری تماس‌های دیپلماتیک میان دو کشور می‌داند، اما تاکید دارد که این اقدام به معنی به رسمیت شناختن حکومت آنان نیست.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «این خیلی زود است که درباره به رسمیت شناختن رسمی حکومت طالبان در افغانستان صحبت کنیم. با این حال، مهم است که توجه داشته باشیم که تماس‌های دیپلماتیک بین کشورهای ما حتا پس از تغییر قدرت در کابل نیز متوقف نشد و تماس‌ها با جنبش طالبان قبل از تغییر قدرت نیز انجام می‌شد.»

با این حال، کابل ایجاد روابط دیپلماتیک با روسیه را مهم می‌داند و تاکید می‌ورزد که تلاش‌ها از بهر داشتن روابط رسمی با تمامی کشورها ادامه دارند.

انعام الله سمنگانی، معاون گروه طالبان می گوید: «روابط دیپلماتیک با روسیه برای حکومت افغانستان مهم است و امارت اسلامی در تلاش این است تا از راه سیاست متوازن با کشورهای دیگر روابط شان را به گونه رسمی بسازد.»

هر چند تا کنون حکومت طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است اما کشورهای همچون ازبیکستان، پاکستان، ترکمنستان، چین، و روسیه، دیپلومات‌های این گروه را پذیرفته است.

چند پیش سرگئی‌لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست کشورهای همسایه در چین با اعطای اعتبارنامه اولین دیپلمات گروه طالبان را در سفارت افغانستان در مسکو پذیرفت.

Input your search keywords and press Enter.