خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

خروج نیروهای امریکا از افغانستان، محبوبیت بایدن را در جهان کاهش داد

نتایج یک سروی تازه نشر شده نشان می دهد که شش ماه پس از رسیدن جو بایدن به کرسی ریاست جمهوری،‌ محبوبیت رهبری امریکا در سراسر جهان در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۱ میلادی که مصادف به خروج قوای ایالات متحده از افغانستان است، کاهش یافت.

بر اساس سروی که توسط شرکت تحقیقاتی گلوپ (Gallup) انجام شده،‌ محبوبیت رهبری ایالات متحده در اوایل اگست ۲۰۲۱ میلادی در میان ۴۶ کشور و قلمرو جهان ۴۹ در صد بود. این میزان محبوبیت رهبری امریکا مشابه محبوبیت براک اوباما،‌ رییس جمهور اسبق ایالات متحده،‌ پس از رسیدن به قدرت در سال ۲۰۰۹ میلادی می باشد.

اما بر اساس این سروی، محبوبیت کلی ایالات متحده در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۱ کاهش یافت. نتایج این سروی نشان می دهد که میانگین محبوبیت رهبری امریکا در جریان و پس از خروج قوای ایالات متحده از افغانستان، به ۴۳ در صد کاهش یافت.

در این گزارش آمده است که میانگین محبوبیت جو بایدن در نخستین سال ریاست جمهوری اش در میان ۱۱۶ کشور و قلمرو در سراسر جهان ۴۵ در صد بود. با آنهم، این میزان محبوبیت رییس جمهور کنونی امریکا در مقایسه با محبوبیت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، به مراتب بهتر است،‌ زیرا محبوبیت آقای ترمپ در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان به ۳۰ در صد می رسید.

در گزارش گلوپ آمده است که بدون اقدامات قبل و بعد از خروج قوای ایالات متحده از افغانستان،‌ به مشکل می توان ارتباط بین خروج قوای امریکا و کاهش محبوبیت کلی ایالات متحده را مشخص کرد.

عقب نشینی قوای ایالات متحده از افغانستان که موجب انتقاد از رییس جمهور بایدن در داخل و خارج امریکا شد، یکی از احتمالاتی است که به برداشت مردم از رهبری ایالات متحده آسیب رسانده است.

احتمال دیگر کاهش رهبری کلی ایالات متحده ممکن بستگی به کشور ها و قلمرو هایی دارد که سروی در آن انجام شده است. ایران از جمله کشور هایی است که در سروی سهم داشته و میزان تایید ایرانی ها از ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ میلادی، فقط هفت در صد بود.

علاوه بر آن، میزان تاییدی و محبوبیت رهبری ایالات متحده از لحاظ تاریخی، در کشور های شرق میانه، شمال افریقا و کشور های عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق همواره در سطح پایین قرار داشته است.

با وجود کاهش محبوبیت کلی ایالات متحده، از جمله ۷۰ کشور و قلمرو که در این سروی شرکت کرده اند،‌ محبوبیت رهبری امریکا در میان ساکنان ۲۴ کشور و قلمرو سروی شده افزایش یافته است. علاوه بر آن، محبوبیت رهبری ایالات متحده در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی در میان ۲۳ کشور،‌ ۱۰ امتیاز و بیشتر از آن بهبود یافته است.

موقعیت قوی امریکا و آلمان قبل از بحران اوکراین

شرکت گلوپ همه ساله علاوه بر پرسش درمورد محبوبیت رهبری ایالات متحده، در مورد سایر قدرت های جهان به شمول آلمان، چین و روسیه، نیز سوال می کند.

بر اساس این سروی، قبل از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌ ایالات متحده و آلمان نسبت به سال های گذشته، از “قدرت نرم” بیشتر در جهان برخوردار بودند و در این عرصه، واشنگتن و برلین هر دو کشور در مقایسه با روسیه و چین در موقعیتی به مراتب قویتر قرار داشتند.

شرکت تحقیقاتی گلوپ که مقر اصلی آن در شهر واشنگتن‌دی‌سی موقعیت دارد،‌ در سال ۱۹۳۵ میلادی توسط جورج گلوپ بنیان‌گذاری شد.

این شرکت بیشتر به خاطر نظرسنجی های افکار عامه و سروی‌هایی که از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی به این‌سو در سراسر جهان راه‌اندازی کرده است، شناخته می‌شود.

Input your search keywords and press Enter.