خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

ابراز نگرانی باشندگان ولایت سمنگان از معضل کم آبی در این ولایت!

ابراز نگرانی باشندگان ولایت سمنگان از معضل کم آبی در این ولایت!

شماری از باشنده‌گان سمنگان از افزایش حفر چاه‌های عمیق از سوی باغ‌داران و دهقانان در این ولایت، ابراز نگرانی می‌کنند، آنان می‌گویند که اگر به این معضل رسیده‌گی نشود، بسیاری از باشنده‌گان روستاها مجبور به ترک خانه ‌و کاشانه‌شان خواهند شد.

خبرگزاری حاما: شماری از باشنده‌گان سمنگان از افزایش حفر چاه‌های عمیق از سوی باغ‌داران و دهقانان در این ولایت، ابراز نگرانی می‌کنند، آنان می‌گویند که اگر به این معضل رسیده‌گی نشود، بسیاری از باشنده‌گان روستاها مجبور به ترک خانه ‌و کاشانه‌شان خواهند شد.

در پی ‌خشک‌سالی‌های متواتر، بسیاری از باشنده‌گان مناطق روستایی ولایت سمنگان مجبور به ترک مناطق خود شده‌اند، این روستانشینان از کمبود آب‌ آشامیدنی و بی‌توجهی مقام‌های محلی امارت اسلامی شاکی‌اند و می‌گویند که در زمین بوریا و در آسمان ستاره ندارند و برای زنده ماندن مجبور شده‌اند به مناطق همجوار و ولایت بلخ کوچ کنند.
جوره‌بای، باشنده‌ روستای شیخک فولاد ولسوالی دره‌صوف پایین، می‌گوید که ماه‌هاست چشمه‌ها و کاریزهای‌شان خشک شده است. به گفته‌ او، باشنده‌گان این روستا برای تهیه‌ آب آشامیدنی، به روستاهای هم‌جوار می‌روند که دست‌کم شش ساعت راه منزل می‌زنند.

لعل‌محمد، باشنده دیگر ولسوالی دره‌صوف، نیز از خشک‌سالی شکایت دارد، او می‌گوید که برای تهیه آب به مرکب‌هایی نیاز دارند که از توانایی و قدرت زیاد برخور‌دار باشند، اما به دلیل مشکلات اقتصادی آنان از تهیه مواد خوراکی این حیوانات عاجز ماند‌ه‌اند.

در همین حال، شماری از شوراهای محلی این ولسوالی نیز از کمبود آب در دره‌صوف پایین شکایت دارند و آنان می‌گویند که بارها مشکلات خود را با مسوولان محلی امارت اسلامی در میان گذاشته‌اند، اما برای رفع آن اقدامی صورت نگرفته است.

گفته می‌شود که ولسوالی دره‌صوف پایین، یکی از ولسوالی‌های پر‌نفوس ولایت سمنگان شمرده می‌شود که با مشکلات جدی کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند، بسیاری از باشنده‌گان این ولسوالی آبی برای خوردن ندارند و چشم به آسمان دوخته‌اند.

روح‌الله محمدی، آمر تنظیم آب ریاست حوزه دریایی خُلم، می‌گوید که کندن‌کاری‌های خودسرانه چاه‌های عمیق از سوی مردم غیرقانونی است و با متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد.

مولوی شمس‌الله شمشاد، ولسوال امارت اسلامی برای دره‌‌‌صوف پایین، با تایید کمبود آب آشامیدنی باشنده‌گان این ولسوالی، از نهادهای امدادرسان خواسته که به مشکلات باشنده‌گان این مناطق رسیده‌گی کنند.

امارت اسلامی در سمنگان گفته‌اند که ۱۴ عراده تانکر آب‌رسان برای باشنده‌گان این مناطق کافی نیست و از این سازمان خواسته‌اند که اقدام‌های بیش‌تری در این زمینه روی دست گیرد.

این در حالی است که بیش از ۴۰۰ خانواده در روستای شیخک فولادی ولسوالی دره‌صوف پایین این ولایت خانه‌های‌شان را بدلیل کم آبی ترک کرده‌اند و این معضل در ماه های اخیر در ولایت های سمت شمال نیز افزایش داشته و باشندگان این ولایت را در معرض مهاجرت اجباری قرار داده است.

بهزاد کمال

خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.