خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

گزارشگران بدون مرز به ملل متحد: از خبرنگاران افغان و آزادی رسانه‌ها حمایت کنید

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) در نامه‌ای به ریجاد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای حمایت از خبرنگاران و رسانه‌های آزادی در این کشور است.

این سازمان ناوقت روز دوشنبه ۱۱ آوریل (۲۲ حمل) اعلام کرد که در هفته‌های اخیر، روزنامه‌های خودسران توسط طالبان افزایش یافته‌اند و این کار تاثرهای منفی بر رسانه‌ها در این کشور گذاشته شده است.

این سازمان همچین گفته است که طالبان در ادامۀ محدودیت‌ها برای آزادی بیان و فعالیت‌های رسانه‌ها، در هفته‌های اخیر نشرات رسانه‌های بین‌المللی به شمول صدای آمریکا از طریق رسانه‌های داخلی افغانستان را منع کرده اند.

به این سازمان یکی از فشارها و گفته‌ها ایجاد محدودیت‌ها، حاکم‌شدن فضای ترس و نتایج اتاق‌های خبر رسانه‌ها است. این سازمان می‌افزاید: «بازداشت‌های خودسرانه افزایش یافته‌ها و قوای مدیریتی، تصمیم‌گیری را در میان خبرنگاران انجام می‌دهند که در میان آن‌ها به ویژه رسانه‌های شنیده‌شده می‌توانند خودسرانه برنامه‌های رسانه‌های شنیده‌شده و تصویری را تغییر دهند و به رسانه‌های دیگر رفته‌اند و روزنامه‌ها را مستقیم می‌کنند. ».

آن برنارد، مدیر جلب حمایت جهانی این سازمان گفته است که وضعیت جهانی نباید مانع از توجه به وضعیت افغانستان شود. او افزود: “ما از ریجارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد می‌خواهم از حمایت همه جانبه‌ای برای حمایت از خبرنگاران آزاد، کثرت‌گرا و مستقل در حمایت از حمایت‌های خود استفاده کند.”

این سازمان با اشاره به خبرنگاران در قندهار گفته است که در هفته‌های اخیر، خبرنگاران را در این ولایت نگه می‌دارند. گزارشگران مرز همچنین گفته است که طالبان یک ماه پیش خالد قادری، خبرنگار رادیو نوروز را در ولایت هرات بدون تصمیم گرفته اند و تا کنون از وی خبری نیست.

این سازمان روزنامه‌نگاران افغان توسط طالبان مخالف قانون رسانه‌های همگانی این کشور است و در نامه‌های خود از جامعه خواسته می‌شود که جلوی این تخطی‌ها گرفته شود.

این در حالی است که هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از ادامۀ توقیف خودسرانۀ خبرنگاران و کارمندان رسانه‌های طالبان در این کشور به نگرانی‌پردازی می‌کنند و از این گروه درخواست می‌کنند که ارعاب رسانه‌ها را متوقف کند.

یوناما اضافه کرد که نشان از کاهش میزان خودسرانه خبرنگاران و کارمندان رسانه های طالبان وجود ندارد.

به گفت‌وگوی ملل متحد، گروه‌ها در بسیاری از موارد به اجازۀ هیچ‌گونه برخوردی با بیرون از نظارت‌خانه‌ها را ندادند.

پیش از این انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان نیز از افزایش محدودیت‌ها بر فعالیت‌های رسانه‌ها و خبرنگاران در این کشور اظهار نظر کرده و گفته است که هنوز هم خبرنگاران از سوی روزنامه‌ها ادامه می‌دهند.

به این انجمن، یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که در هفت ماه گذشته، 114 مورد خشونت علیه خبرنگاران، بیشتر از آن‌ها افراد جامعه بوده‌اند.

گزارش از: آصف اکبری

Input your search keywords and press Enter.