خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران؛ عمده زعفران ایران به افغانستان قاچاق می‌شود !

اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران؛ عمده زعفران ایران به افغانستان قاچاق می‌شود !

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران می‌گوید عمده زعفران ایران به افغانستان قاچاق و در اسپانیا بسته‌بندی می‌شود.

خبرگزاری حاما: و به نقل از گزارش خبرگزاری فارس، غلام رضا میری گفته است که بالا بودن عوارض گمرک و تحریم از عوامل قاچاق این محصول است.

این رسانه روز یکشنبه (۲۴ جدی) به نقل از وی نوشت که ارزش نزدیک به نصف زعفران تولیدی ایران سالانه به جیب قاچاقچیان می‌رود.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران، سال گذشته ۹۰ تُن زعفران، معادل ۴۰ درصد تولید ۲۲۵ تُن ایران قاچاق شده است.

غلام رضا میری می‌گوید افغانستان و اسپانیا به ترتیب ۲۱ و ۱۶ درصد بازارهای جهانی زعفران را قبضه کرده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز سه‌شنبه ۱۹ جدی گزارش داده که زعفران ایران مدتی است رقیبی تازه پیدا کرده است، در این گزارش گفته شده که افزایش تولید زعفران در افغانستان و روند صعودی صادرات آن به بازارهای جهانی، باعث شده فاصله این کشور به عنوان جدی‌ترین رقیب با ایران کمتر شود.

ایرنا با این ادعا که زعفران در بازارهای جهانی با نام ایران شناخته می‌شود،‌ نوشت: «ادامه این روند (افزایش تولید و صادرات زعفران افغانستان) در سال‌های آینده، در صورت عدم توجه لازم به موضوع تقویت و گسترش کشت و تولید زعفران در ایران، بدون تردید باعث جدی‌تر شدن موضوع و نزدیک‌تر و سخت‌تر شدن رقابت خواهد شد.»

در افغانستان، ولایت هرات بیشترین تولید زعفران را داشته است، این طلای سرخ افغانستان توانسته است چندین بار در بین ده‌ها کشور عنوان “بهترین زعفران جهان” را از آن خود کند.

این در حالی است که خبرگزاری باختر، تحت کنترول امارت اسلامی ماه قوس سال جاری به نقل از مسئولان گزارش داد که در ۴۴۱ جریب زمین در مرکز و ولسوالی‌های ولایت قندهار زعفران کشت شده است.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.