خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

راه‌اندازی کارزار سازمان عفو بین‌الملل برای حمایت از تحصیل دختران در افغانستان !

راه‌اندازی کارزار سازمان عفو بین‌الملل برای حمایت از تحصیل دختران در افغانستان !

سازمان عفو بین‌الملل همزمان با روز جهانی آموزش که مصادف است با بیست‌وچهارم جنوری، کارزاری برای حمایت از آموزش دختران در افغانستان راه‌اندازی کرد.

خبرگزاری حاما: این سازمان روز چهارشنبه، بیست‌وچهارم جنوری (چهارم دلو) گفته است که دختران افغانستان در این روز داستان‌های خود را به اشتراک می‌گذارند و هم دل‌شکستگی و هم امیدواری‌شان را ابراز می‌کنند، چرا که حق بنیادی انسانی‌شان برای تحصیل همچنان توسط امارت اسلامی نقض می‌شود.

عفو بین‌الملل یک طومار آنلاین برای حمایت از آموزش دختران راه‌اندازی کرده و از حامیان آموزش و مخاطبانش در سراسر جهان خواسته که با امضای این طومار، کارزار حمایت از آموزش دختران را گسترش دهند.

از روز جهانی آموزش در حالی تجلیل می‌شود که دختران در افغانستان از ابتدایی‌ترین حقوق‌شان به اجبار محروم شده و این محرومیت برای دومین سال متوالی همچنان بر زنان و دختران تحمیل می‌شود.

طبق گزارش سازمان ملل، میلیون‌ها دختر در افغانستان از رفتن به مکاتب متوسطه و عالی محروم شده‌اند. این محرومیت نه تنها دختران را از حق‌شان برای تحصیل محروم کرده بلکه آنان را در معرض خشونت‌های مبتنی برجنسیت، ازدواج‌های اجباری و زودهنگام، بیماری‌های روحی-روانی و همچنان در معرض سوء‌استفاده قرار داده است.

مدینه، دختری که در سال ۲۰۲۱ صنف هفتم مکتب بود پس از رویکار آمدن امارت اسلامی از ادامه تحصیل بازماند و در اوایل سال ۲۰۲۲ خانواده‌اش تصمیم گرفتند او را شوهر بدهند.

مدینه به خامه پرس گفت: «خانواده‌ام چاره‌ای نداشتند. اگر اجازه‌ی تحصیل نداشته باشم، هیچ استفاده یا هیچ جایگاهی در خانواده ندارم پس باید شوهر می‌کردم.»

گزارش‌های متعدد خامه پرس در بخش زن نشان می‌دهد که زنان خشونت‌های بیشتری را در محیط خانواده بعد از رویکار آمدن امارت اسلامی تجربه کرده‌اند.

یلدا کمال
#Hama_News_خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.