خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

هیئت‌های طالبان به ایران و قطر رفتند

هیئت های طالبان به ایران و قطر سفر کرده اند، اما این‌که چه پیشرفت هایی این مذاکرات داشته جزئیات آن منتشر نشده است.

حکومت طالبان می‌گوید که جزئیات پیشرفت این مذاکرات پس از بازگشت هیئت به افغانستان با رسانه‌ها و مردم شرک خواهد شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز سه‌شنبه به رسانه ها گفت: “هیئتی که از سوی ما که به ایران رفته، آن‌جا در مورد حل مشکل های مهاجرین افغان و همچنین رفت و آمد افغانان به ایران و ایجاد محیط مساعد بحث می‌کنند. هنگامی‌که هیئت بازگشت جزئیات بیشتر سفر را شریک خواهیم کرد.”

پیش از این گزارش شده بود که یک هیئت طالبان برای گفتگو با مقام‌های ایرانی در باره موضوع پناهجویان و همچنین اختلاف های اخیر بین دو کشور بر سر حق آبه به تهران سفر می‌کند، اما مجاهد در این باره جزئیات نداد.

سید خطیب زاده: سفر هیئت طالبان به ایران به معنی به رسمیت شناختن آنها نیست

لال کریمی معاون سخنگوی طالبان دیروز به حاما از سفر این هیئت در آینده نزدیک سخن زده بود، اما این‌که این هئیت ها به این دو کشور رسیده اند چیزی نگفته بود.

بربنیاد گزارش ها، حکومت ایران با فرستادن دیپلمات های طالبان به سفارت افغانستان در تهران موافقت کرده است و سه نماینده طالبان نیز به تازگی از سفارت افغانستان در تهران دیدن کرده اند، اما مجاهد جزئیات بیشتری ارائه نکرده است

سید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران
سید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران

سید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در یک نشست خبری گفته که رفت و آمد دیپلمات ها یک کار “عادی” است اما به این معنا نیست که ایران طالبان را به رسمیت می شناسد.

در همین حال، امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در راس هیئتی به قطر رفته و با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر دیدار کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در تویتر خود نوشت که در این دیدار درباره مسائل اقتصادی و سیاسی و همچنین درباره قرارداد میدان های مختلف هوایی افغانستان که دو طرف هنوز در مورد آن به توافق نرسیده اند، بحث شد.

بلخی نوشته که در این دیدار هر دو طرف نکاتی را مشخص کردند که نیاز به بحث و توضیح بیشتر دارد.

میدان هوایی کابل
میدان هوایی کابل

وی همچنین گفت که بربنیاد یک برنامه، تیم های فنی افغانستان، قطر و ترکیه با یکدیگر همکاری می‌کنند تا درباره فعال سازی و بهره برداری از میدان‌های هوایی افغانستان به توافق برسند.

پیش از این، امام الدین احمدی، سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی طالبان به رسانه ها گفته بود که امنیت پنج میدان هوایی، خدمات زمینی و فضای هوایی مورد بحث قرار گرفته است.

پیش از این گزارش ها و فیلم هایی منتشر شده بود و در آنها ادعا شده که نیروهای قطری در میدان هوایی کابل در حال تمرینات هستند، اما طالبان این گزارش ها را تکذیب کردند.

Input your search keywords and press Enter.