خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

تک‌پلنگ برفی افغانستان؛ گونه‌ زیبا و تنها در ارتفاعات پامیر !

تک‌پلنگ برفی افغانستان؛ گونه‌ زیبا و تنها در ارتفاعات پامیر !

پلنگ برفی یکی از گونه‌های در معرض خطر است که عمدتا در کوه‌های مرتفع آسیای مرکزی و جنوب آسیا زندگی می‌کند. دست‌کم یک قلاده از این گونه‌ی تنها در ارتفاعات پامیر دیده شده که اخیرا به‌صورت غیرمسوولانه توسط مردم محل در ولسوالی زیباک ولایت بدخشان به بند کشیده شده است. بر بنیاد گزارش وزارت زراعت، مالداری و آبیاری امارت اسلامی، این پلنگ هنگام زنده‌گیری آسیب دیده است.

خبرگزاري حاما: مسوولان محلی امارت اسلامي در بدخشان روز پنج‌شنبه، دوازدهم دلو به رسانه تایید کردند که یک پلنگ برفی به محل نگهداری مواشی در این ولایت حمله کرده و دست‌کم ۳۰ راس گوسفند را تلف کرده است. این اولین بار نیست که محل نگهداری مواشی در بدخشان مورد حمله‌ی پلنگ برفی قرار می‌گیرد. زمستان سال گذشته نیز ویدیویی از حمله‌ي پلنگ برفی به محل نگهداری مواشی در بدخشان به رسانه ها ارسال شده بود.

مردم محل به رسانه ها گفتند که این پلنگ همه‌ساله و عمدتا در زمستان از ارتفاعات پامیر سرازیر می‌شود و به محل نگهداری مواشی در ولسوالی‌های این ولایت حمله می‌کند. طبق ادعای آنان، این همان پلنگی است که سال گذشته نیز دیده شده بود. امارت اسلامي تاکنون در مورد هویت این پلنگ چیزی نگفته‌اند و اگر ادعای مردم محل که می‌گویند این همان پلنگ سال گذشته است، واقعیت داشته باشد، در تمام ارتفاعات پامیر فقط همین پلنگ باقی مانده است.
تعداد دقیق پلنگ در ارتفاعات پامیر معلوم نیست و طبق آنچه که مردم محل می‌دانند، فقط همین پلنگ در سال‌های اخیر دیده شده است. بر اساس فهرست سرخ گونه‌های در معرض خطر، پلنگ برفی یک گونه آسیب‌پذیر است. تخمین زده می‌شود که تنها ۱۰هزار پلنگ برفی بالغ در دنیا باقی مانده‌است و تعداد آن‌ها به‌دلایلی از جمله شکار و نابودی زیستگاه، رو به کاهش است.
تک‌پلنگ برفی افغانستان نیز که ارتفاعات پامیر را به زیستگاه خود تبدیل کرده اخیرا توسط مردم محل در بدخشان زنده‌گیری شده و در جریان زنده‌گیری آسیب دیده است. وزارت زراعت، مالداری و آبیاری امارت اسلامی روز شنبه، چهاردهم دلو در اعلامیه‌ای گفت: پلنگ برفی که روز پنج‌شنبه به محل نگهداری مواشی حمله کرده بود توسط مردم محل زنده‌گیری شده است.
این پلنگ سال گذشته نیز توسط مردم محل به بند کشیده شده بود و پس از واکنش‌های بسیار دوباره به دامان طبیعت زیستگاهش برگشت. وزارت مربوطه یک روز پس از به بند کشیدن این پلنگ (روز یک‌شنبه، پانزدهم دلو) در شبکه‌ی اجتماعی توضیح داد که «پلنگ برفی به دلیل حمله مکرر بالای مواشی مالداران از سوی مسئولین در ولسوالی زیباک ولایت بدخشان در قید آورده شده است»
در ادامه‌ی این اعلامیه آمده است که پلنگ هنگام زنده‌گیری آسیب دیده است: «پلنگ برفی در حال حاضر در یک مکان امن نگهداری می‌شود و قرار است از سوی داکتر حیوانات وزارت زراعت معاینه وصدماتی جزیی که در جریان حمله بر آن وارد شده را تشخیص و تداوی نمایند.»
در پیوند به صدماتی که بر این تک‌پلنگ وارد شده جزییاتی ارایه نشده اما به بند کشیدن پلنگ آنهم بدون وسایل لازم و با استفاده از زور توسط مردم محل ممکن است صدمات جدی را بر بدن پلنگ برفی وارد کرده باشد.

ديانا سلطاني
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.