خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

پاکستان اقامت ۱.۳ میلیون مهاجر افغان را بار دیگر تمدید کرد!

پاکستان اقامت ۱.۳ میلیون مهاجر افغان را بار دیگر تمدید کرد!

حکومت پاکستان، تمدید مدت اقامت پناهجویان افغان ثبت نام شده مقیم آن کشور را منظور کرد.

خبرگزاری حاما: رسانه «جی ان ان » پاکستان گزارش داده است که مبنی بر خواست حکومت افغانستان ،حکومت پاکستان کارت اقامت مهاجرین را تمدید کرد .

کابینۀ موقت پاکستان به درخواست وزارت سرحدات و قبایل آن کشور این تصمیم را گرفته و بر اساس آن، مدت اعتبار کارت های مهاجرت یا (POR) تا پایان ماه مارچ سال جاری تمدید شده است.

قبلاً این درخواست وزارت سرحدات و قبایل پاکستان، مورد قبول حکومت موقت قرار نگرفته و با انتقاد مسترد شده بود.

در همین حال؛وزارت داخله پاکستان شمار مهاجران غیرقانونی افغان را که باید این کشور را ترک کنند، ۱.۷ میلیون نفر اعلام کرده است.

به گفته مقام‌های پاکستانی از شروع برنامه اخراج اجباری مهاجران غیرقانونی در ماه اکتبر ۲۰۲۳،‌ حدود ۵۰۰ هزار شهروند افغان از پاکستان اخراج شده‌اند.

ازسوی دیگر ،بر اساس گزارش‌ها، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که بازگشت متداوم مهاجرین افغان از کشورهای همسایه با تورم فزاینده اقتصادی و کمبود اشتغال در کشورهای میزبان مرتبط است.

دو کشور پاکستان و افغانستان بیش از ۲۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که خط «دیورند» آن‌ها را از هم جدا کرده است. مسیری که پاکستان آن را یک مرز بین‌المللی می‌داند اما افغانستان تاکنون آن را به رسمیت نشناخته است. «خط دیورند» که ۱۲۳ سال پیش از سوی یک تبعه انگلیسی به عنوان مرز بین پاکستان و افغانستان تعیین شد به اختلافی کهنه بین دو کشور تبدیل‌شده و هر از گاه این زخم کهنه سرباز می‌کند.

این در حالیست که پاکستان در اوایل ماه اکتوبر ۲۰۲۳ به همه مهاجران غیرقانونی در آن کشور، مهلت داده بود تا اول نومبر خارج شوند،‌ در غیر آن، آنان نخست بازداشت و سپس اخراج خواهند شد.

نبیله عطائی

#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.