خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

نبود کلینیک در مناطق دور افتاده افغانستان، زنان حامله را با مشکلات مواجه ساخته است !

نبود کلینیک در مناطق دور افتاده افغانستان، زنان حامله را با مشکلات مواجه ساخته است !

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (یو ان اف پی) میگوید که در مناطق دوردست افغانستان در بیشتر موارد زنان هنگام زایمان جان خود را از دست میدهند یا از عواقب مادام‌العمر ناشی از عوارض حاملگی رنج میبرند.

خبرگزاری حاما: این صندوق روز پنجشنبه با ابراز نگرانی در این مورد می‌افزاید که بسیاری از زنان در مناطق دوردست افغانستان به خدمات صحی دسترسی ندارند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد همچنان گفته که در حال ساخت «خانه‌های صحی خانواده» در مناطق دوردوست برای کمک به زنان به هدف اطمینان از بارداری و زایمان ایمن است.

شماری از باشندگان مناطق دوردست افغانستان نیز میگویند که دور بودن مراکز صحی و اجازه ندادن مردان به زنان برای مراجعه به کلینیک‌های نسایی ولادی یکی از علت‌های مرگ مادران هنگام زایمان است.

داکتران‌ نسایی ولادی میگویند، زنان باردار باید هر سه ماه یک بار به داکتر مراجعه کنند، آن‌چه در مناطق دوردست کمتر امکان پذیر است.

در ماه سنبله سال گذشته قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه در مراسم افتتاحیه یک بخش صحی خصوصی در شفاخانۀ در کابل مدعی شد که در حال حاضر تعداد مرگ‌ومیر مادران و کودکان هنگام زایمان در افغانستان کاهش یافته است.

او گفت در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰۰ مادر و کودک در هنگام زایمان جان خود را از دست داده بودند، اما این تعداد در سال ۲۰۲۳ به ۲۵۰ نفر کاهش یافته است.

اما سازمان ملل متحد در ماه جدی گفت که در هر دو ساعت یک مادر در افغانستان هنگام زایمان جان خود را از دست میدهد.

دلیل این مرگ و میر نیز نبود امکانات صحی خوانده شده بود.

این در حالی‌ست که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان (اوچا) نیز در ۲۰ سپتمبر سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که افغانستان دارای بیشترین آمار مرگ‌ومیر مادران و کودکان در جهان است.

این سازمان اعلام کرد که ۳.۷ میلیون نفر از خدمات اولیه نجات زنده‌گی و ۲۹۶ هزار زن باردار و شیرده و فرزندان آن‌ها پس از تولد از خدمات صحی محروم خواهند شد.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.