خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

اسرائیل خواستار استعفای رئیس دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی شد !

اسرائیل خواستار استعفای رئیس دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی شد !

در پی ادعای اسرائیل مبنی بر کشف یک تونل در زیر مقر تخلیه شدهٔ دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (UNRWA) در غزه، وزیر خارجهٔ اسرائیل روز شنبه (۲۱ دلو) از رئیس این دفتر خواست استعفا کند.

خبرگزاری حاما: فیلیپ لازارینی، رئیس دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، از وجود چنین تونلی بی‌خبری نشان داده،‌ اما اسرائیل کتز، وزیر خارجه اسرائیل ادعای لازارینی را رد کرده و آن را “نه تنها یاوه، بلکه توهین به عقل سلیم” خوانده است.

کتز در شبکهٔ تویتر نگاشته است: “استعفای فوری او ضروری است.”

لازارینی که از قبل بخاطر ادعاهای مبنی بر دست داشتن برخی کارکنان این اداره در حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسرائیل، تحت فشار قرار گرفته است، گفت که دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی از ۱۲ اکتوبر سال گذشته به بعد از این محوطه فعالیت نکرده است، او خواستار تحقیقات مستقل در این مورد شد.

او در شبکهٔ ایکس گفت: “ما از زمانی که آن را ترک کردیم از آن محوطه استفاده نکرده ایم و از هیچ فعالیتی که ممکن است در آنجا رخ داده باشد، مطلع نیستیم.”

لازارینی افزود که هر “حفره” مشکوکی که در نزدیکی یا زیر ساختمان‌های این دفتر پیدا شده بود، قبلا به مقامات غزه تحت کنترول حماس و اسرائیلی ها گزارش شده و همچنین علنی شده است.

دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی به تاریخ (ششم دلو) اعلام کرد که شماری از کارمندان خود را به ظن مشارکت در حملهٔ تروریستی هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل از کار اخراج کرده است.

این سازمان گفته است که مقامات اسرائیلی اطلاعاتی را مبنی بر مشارکت این افراد در حمله هفتم اکتوبر در اختیار آنان قرار داده است.

ایالات متحده که بزرگترین تامین کننده مالی دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی است، و سایر کشورهای اروپایی کمک‌های مالی به این دفتر را به دلیل اتهامات مربوط به دخالت کارکنان این نهاد در حملات هفتم اکتوبر حماس به اسرائیل، به گونهٔ موقت متوقف کرده اند.

اردوی اسرائیل در بیانیه‌ای گفته است که “زیرساخت‌های برق” در تونل – به طول ۷۰۰ متر که ۱۸ متر زیر زمین حفر شده – به مقر این سازمان “متصل شده”، “که نشان میدهد تاسیسات دفتر ملل متحد برای پناهنگان فلسطینی برق تونل را تامین کرده است”.

در بیانیه آمده است که اسناد و انبارهای تسلیحات موجود در محوطه سازمان ملل “تایید میکند که این دفاتر در واقع توسط تروریست‌های حماس نیز استفاده شده است”.

کتز ادعا کرد که این کشف نشان دهنده “دخیل بودن عمیق” دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی با حماس است.

حماس روز شنبه (۲۱ دلو) به اسرائیل هشدار داد که حملهٔ بر شهر پرازدحام رفح که به آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی تبدیل شده است، ممکن “ده‌ها هزار” تلفات در پی داشته باشد.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل روز پنجشنبه به اردوی این کشور دستور داد تا برای ورود به شهر مزدحم رفح در جنوب غزه آماده شوند.

او همچنان به نظامیان کشورش دستور داد تا طرح تخلیه صدها هزار غیرنظامی فلسطینی را از منطقه رفح نوار غزه آماده کنند.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگونه اقدام نظامی عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت که “در صورت تهاجم به رفح ممکن است ده‌ها هزار شهید و مجروح به دنبال داشته باشد”.

ادارات ملل متحد، سازمان‌های امداد رسان و برخی از کشورها از عواقب فاجعه‌بار حمله به رفح هشدار داده اند.

ایالات متحده آمریکا ضمن ابراز مخالفت با عملیات نظامی اسرائیل بر شهر رفح در جنوب غزه، روز پنجشنبه (۱۹ دلو) هشدار داد که انجام عملیات در این ساحه بدون برنامه‌ریزی مناسب خطر مبدل شدن به یک “فاجعه” را با خود دارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: “در زمان و تحت شرایط کنونی که بیش از یک میلیون و شاید هم یک و نیم میلیون فلسطینی به رفح پناه برده اند، انجام هرگونه عملیات بزرگ نظامی بر این ساحه، آن هم بدون در نظر گرفتن مصوونیت [آوارگان] یک فاجعه خواهد بود و ما از آن حمایت نمیکنیم.”

عربستان سعودی روز شنبه (۲۱ دلو) گفت که عملیات نظامی پلان شده اسرائیل بر منطقه پر ازدحام رفح سبب “فاجعه بشری” خواهد شد.

ریاض همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا برای جلوگیری از عملیات نظامی اسرائیل در رفح، مداخله کند.

وزارت خارجه عربستان سعودی همچنین اخراج اجباری مردم از منطقه رفح را به شدت محکوم کرده است.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن نیز، در شبکهٔ ایکس هشدار داد که “باید به جوی خون دیگری در غزه اجازه داده نشود”.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفته است که “عمیقا نگران چشم انداز حمله نظامی به رفح است”.

او افزود: “اولویت باید توقف فوری در جنگ برای ورود کمک‌ها و خروج گروگان‌ها باشد.”

رفح آخرین مرکز نوار غزه است که صدها هزار فلسطینی به آنجا پناه برده اند و نیروهای اسرائیلی تا حالا وارد این منطقه نشده اند.

بر اساس گزارش‌ها، از جمله ۲.۴ میلیون جمعیت نوار غزه،‌ ۱.۳ میلیون نفر در منطقهٔ رفح پناه برده اند.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.