خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

دو افغان زندانی در گوانتانامو امروز به کابل بازگشتند !

دو افغان زندانی در گوانتانامو امروز به کابل بازگشتند !

دو زندانی سابق امارت اسلامی در گوانتانامو که در عمان ‘تحت نظارت’ بودند، به کابل رسیدند.

خبرگزاری حاما: سخنگوی وزارت داخله امارت اسلامی اعلام کرد که دو زندانی سابق امارت اسلامی در گوانتانامو که هفت سال در عمان «زیر نظارت» بودند، روز دوشنبه ۲۳ دلو به کابل برخواهند گشت

عبدالمتین قانع در بیانیه‌ای نوشت که هر یک از آن دو بیش از ۱۴ سال در گوانتانا بود‌ه‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت داخله این دو تن عبدالظاهر صابر و عبدالکریم نام دارند.

در خبرنامه عبدالمتین قانع آمده است که ملا عبدالظاهر صابر، از ولایت لوگر است، او در ماه می ۲۰۰۲ به دست سربازان آمریکایی‌ بازداشت و پس از چهار ماه از بگرام به گوانتانامو منتقل شد.

در بیانیه آمده که آقای صابر در جنوری ۲۰۱۷ از گوانتانامو به عمان منتقل شد و هفت سال در این کشور بدون داشتن اجازه سفر تحت نظارت بود.

آقای قانع نوشته است که اکنون براثر تلاش امارت اسلامی محدودیت‌ها رفع شده و عبدالظاهر صابر به افغانستان برگشته اند.

براساس اطلاعاتی که وزارت داخله منتشر کرده، فرد دوم عبدالکریم، زاده ولسوالی تنی ولایت خوست است، این عضو امارت اسلامی در اگست ۲۰۰۲ به دست نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت و پس از چند ماه به آمریکایی ‌ها تسلیم داده شد.

عبدالکریم در اوایل ۲۰۰۳ به زندان گوانتانامو منتقل شد و بعد از ۱۴ سال از این زندان آزاد و به عمان منتقل شد، عبالکریم نیز در هفت سال گذشته بدون داشتن اجازه سفر در عمان «تحت نظارت» بود و اکنون محدودیت‌ها رفع شده و به کابل برگشته است.

در پی حمله ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به افغانستان در میزان ۱۳۸۰، شمار زیادی از اعضای امارت اسلامی دستگیر و به زندان گوانتانامو منتقل شدند.

پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان در اسد ۱۴۰۰، امارت اسلامی پیوسته خبرهایی درباره آزادی اعضای خود از زندان‌های امریکا منتشر میکند.

امارت اسلامی پیش از این از آزادی اسدالله هارون، عضو امارت اسلامی نیز پس از ۱۵ سال از زندان گوانتانامو آزاد شد.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.