خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

گزارش تازهٔ یوناما؛ « ترس زنان افغان از به رسمیت شناخته شدن حکومت سرپرست افغانستان»!

گزارش تازهٔ یوناما؛ « ترس زنان افغان از به رسمیت شناخته شدن حکومت سرپرست افغانستان»!

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش داده است که دیدگاه های زنان افغان را مورد بررسی قرار داده است، این گزارش در آستانه نشست دوحه، شام به روز جمعه (۱۶ فبروری ) به نشر رسیده است.

خبرگزاری حاما: دفتر یوناما، اداره زنان سازمان ملل و سازمان بین المللی مهاجرت، IOM، این گزارش را به طور مشترک آماده کرده اند.

در گزارش آمده که وقتی از زنان در مورد امکان به رسمیت شناختن حکومت سرپرست افغانستان پرسیده شده، ۶۷ درصد آنها به این باور بوده اند که به رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی جامعه بین المللی تاثیر قابل ملاحظه بر زندگی آنها در افغانستان خواهد داشت.

زنان گفته اند که اگر حکومت سرپرست افغانستان به رسمیت شناخته شود، ممکن است بحران حقوق بشری زنان در افغانستان عمیق تر شود و محتمل به نظر میرسد که امارت اسلامی محدودیت های کنونی را برای زنان و دختران، افزایش دهند.

در این گزارش که بر اساس مصاحبه با ۷۴۵ زن در ۳۴ ولایت کشور از ۲۷ جنوری تا ۸ فبروری امسال تهیه شده است، ۳۲ درصد زنان گفته اند که حکومت تنها در صورتی به رسمیت شناخته شود که همه محدودیت ها بر زنان را بردارند، ۲۵ درصد زنان بر رفع برخی محدودیت ها تاکید کرده و ۲۸ درصد آنها گفته اند که اصلاً حکومت امارت اسلامی را نباید به رسمیت شناخت.

در گزارش ملل متحد همچنان آمده است که زنان به خاطر گزارش ها مبنی بر بازداشت غیرقانونی تعدادی از زنان و دختران به خصوص در کابل به اتهام بد حجابی، به این باورند که با این کار ، آزار و اذیت امارت اسلامی در اماکن عمومی افزایش یافته و اکنون این فرصت ها خیلی اندک است تا آنها خانه های شان را ترک کنند، زیرا می ترسند که دستگیر شوند و بعد از آن به دلیل قرار گرفتن در قید امارت اسلامی تا آخر عمر با شرمساری زندگی کنند.

یوناما در این گزارش خود می افزاید که بیش از نیمی از زنان یعنی ۵۷ در صد می ترسند که بدون محرم از خانه خارج شوند و به ویژه هر زمانی که فرمان جدیدی در مورد زنان صادر میشود، احساس ناامنی و اضطراب در میان آنها افزایش می یابد.

در گزارش یوناما، نگرانی زنان در مورد تغییر وضعیت آنها در سطح خانواده و کاهش نقش شان، نیز مطرح شده است.

در این گزارش همچنان دیدگاه زنان در مورد تعامل جامعه جهانی با حکومت سرپرست نیز منعکس شده است.

زنان افغان به یوناما گفته اند که با توجه به اقدامات گذشته ، نمی توان به امارت اسلامی اعتماد کرد تا به وضعیت فعلی شان بهبود، بیآوردند.

یوناما می گوید که بر اساس باور زنان افغان، تا زمانی که در وضعیت حقوق بشری آنها تغییر قابل توجهی ایجاد نشود، به رسمیت شناختن امارت اسلامی بحران ناگواری را به میان خواهد آورد.

حکومت سرپرست افغانستان در مورد این گزارش سازمان ملل متحد در افغانستان هنوز چیزی نگفته است، اما پیش از این، در پاسخ به تمامی این گونه انتقاد ها گفته اند که حقوق زنان در افغانستان در چارچوب شریعت اسلامی محفوظ است.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.