خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

ایران مرز خود با افغانستان را با دیوار بتنی مسدود میکند !

ایران مرز خود با افغانستان را با دیوار بتنی مسدود میکند !

سفیر و نماینده‌ ویژه‌ ایران برای افغانستان میگوید که قرار است انسداد مرزی آن کشور با افغانستان به شکل دیوار بتنی باشد.

خبرگزاری حاما: کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران برای افغانستان در گفتگو با خبرگزاری ایرانی ایسنا درباره‌ موضوع انسداد فیزیکی مرز آن کشور با افغانستان گفته است مطالعه برای چگونگی انسداد فیزیکی مرز در حال انجام است.

این گفتگوی قمی به روز چهارشنبه، نهم حوت منتشر شد، او گفته است که قرار است انسداد مرز میان دو کشور به شکل دیوار بتنی باشد.

قمی افزوده که این اقدام “از جمله کارهای بزرگی است که ضروری است انجام شود، هر چند هزینه زیادی دارد اما منافع ناشی از این انسداد بسیار سودمند است‌ چرا که امنیت مرز مقوم حاکمیت ملی است.”

نماینده ویژه ایران برای افغانستان همچنان گفته است که ایران سال‌هاست که به این دستور کار و برنامه (انسداد مرز) رسیده و طراحی‌های اولیه هم برای آن انجام شده است.

این دیپلومات ایرانی یادآوری کرده که انسداد مرز با افغانستان صرفا به خاطر ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی و مقابله با قاچاق انسان و مواد مخدر و غیره نیست.

او گفته است: “با توجه به این‌که دشمنان امت اسلام به شکل‌های مختلف دنبال ضربه زدن به ما هستند از جمله با بسیج نیروهای نیابتی تروریستی، لزوما با مرزهای ترسیم شده دو کشور مواجه نیستیم بلکه با مقولات تروریستی مختلف در مرز مواجهیم که با حمایت قدرت‌های بزرگ که امروز از قدرت نرم و سخت همزمان برای ضربه زدن به ما استفاده می‌کنند، انجام می‌شود؛ از این رو باید امنیت و کنترل مرزهایمان را جدی‌تر بگیریم.”

قمی افزوده است که ایران ضمن اینکه دنبال امنیت در مرز با افغانستان است، به دنبال اقتصادی کردن مرز هم هست و چند طرح مکمل را در این مورد پیگیری می‌کند.

نماینده ویژه ایران برای افغانستان در این گفتگوی اختصاصی در رابطه به حق‌آبه ایران و مسایل مربوط به این موضوع نیز صحبت کرده و گفته است دریافت حق‌آبه مطالبه به حق مردم و دولت ایران است.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.