خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

گزارش بانک جهانی؛ افزایش کسر تجارتی افغانستان !

گزارش بانک جهانی؛ افزایش کسر تجارتی افغانستان !

بانک جهانی می‌گوید که صادرات افغانستان نسبت به جنوری سال گذشته با کاهش ۵ درصدی به ۱۴۰.۵ میلیون دالر رسیده است.

خبرگزاري حاما: برمبنای این گزارش بانک جهانی که به تازگی زیر عنوانن بررسی اقتصادی افغانستان منتشر شده، صادارت کشور در جنوری سال گذشته ۱۴۸.۱ میلیون دالر بوده است.

در گزارش بانک جهانی اما آمده که واردات افغانستان نسبت به جنوری سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته و از ۶۰۰ میلیون دالر در جنوری سال گذشته، در جنوری امسال به ۸۳۰ میلیون دالر رسیده وکسر تجارتی را افزایش داده است.

بانک جهانی واردات سالانه‌ی افغانستان را در مجموع، ۵,۵ میلیارد دالر برآورد کرده که به گفته این بانک ۳.۵ میلیارد دالر کسر تجارتی را نشان می‌دهد.

بانک جهانی می‌گوید که افغانستان به دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادی و ادامه‌ی تورم با رکود اقتصادی مواجه است.
این بانک در گزارش خود گفته است که تورم سالانه در این کشور در جنوری سال جاری میلادی به – ۱۰.۲ درصد رسیده است.
در گزارش بانک جهانی آمده است که این تورم ناشی از کاهش ناگهانی بهای مواد خوارکی (۱۵.۱-) درصد و مواد غیرخوارکی (۴.۸-) درصد بوده است.
بانک جهانی افزوده است، در حالی که کاهش بهای مواد شاید در کوتاه مدت برای خانواده‌های آسیب‌پذیر از لحاظ مالی آرام بخش باشد، اما به گفتهٔ این بانک، این وضعیت می‌تواند آسیب بزرگ اقتصادی را به میان ‌آورد.

در گزارش بانک جهانی آمده است، تورم بلند مدت می‌تواند که خرید مصرف کننده را به تأخیر ‌اندازد، سرمایه‌گذاری تاجران را کاهش دهد و رشد اقتصادی را متوقف کند.
این بانک درادامه گزارش خود یادآوری کرده که ارزش پول افغانی در مقابل اسعار خارجی در ۱۸ ماه گذشته ثابت نگهداشته شده بود اما در جنوری سال جاری به شمول دالر در برابر بیشتر اسعار خارجی پایین آمده است.

بانک جهانی همچنان افزوده که جمع‌آوری عواید در افغانستان نیز در یازده ماه مالی (مارچ ۲۰۲۳ – فبروی ۲۰۲۴) در مجموع ۱۸۹میلیارد افغانی و ۲ درصد کمتر از هدف تعیین شده بوده است.

حکومت سرپرست افغانستان تاکنون نسبت به این گزارش بانک جهانی واکنشی نداشته اما مسئولان بخش اقتصادی همواره، ثابت نگهداشتن ارزش پول افغانی در مقابل اسعار خارجی و جمع‌آوری عواید از جمله دست‌آوردهای شان می‌دانند.

ديانا سلطاني
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.