خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

امارت اسلامی خواهان اشتراک در نشست آینده سازمان همکاری شانگهای !

امارت اسلامی خواهان اشتراک در نشست آینده سازمان همکاری شانگهای !

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت سرپرست می‌گوید که امارت اسلامی مایل است در نشست آینده‌ی سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو ناظر، دعوت شود.

خبرگزاری حاما: بر اساس اعلامیه‌‌ی دفتر ریاست‌الوزرای حکومت سرپرست، مولوی عبدالکبیر به روز یکشنبه‌، بیست و هفتم حوت در دیدار با جاو شینگ، سفیر چین در کابل خواستار همکاری چین در این زمینه شده است.

افغا‌نستان از سال ۲۰۱۲ به‌حیث عضو ناظر در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای حضور داشت اما پس از رویکار آمدن دوباره امارت اسلامی تاکنون، نماینده افغانستان در نشست‌های این سازمان دعوت نشده است.

معاون سیاسی ریاست‌الوزرا در این دیدار همچنین خواستار سرمایه‌گذاری چین در بخش‌ زیربناها، شاهراه‌ها، خط‌ آهن و سایر پروژه‌های مهم و بزرگ در افغانستان شده است.

مولوی عبدالکبیر در اشاره به تلاش‌ها برای اتصال افغانستان و چین از طریق واخان گفته است که با تکمیل شدن کار این مسیر، داد و ستد اقتصادی و تجاری میان دو کشور افزایش خواهد یافت.

در همین حال سفیر چین گفته است که آن کشور از توسعه‌ی سیاسی و اقتصادی در افغانستان حمایت می‌کند، در نشست‌های بین‌المللی خواستار تعامل با حکومت سرپرست افغانستان شده و در در مسایل داخلی کشور مداخله نمی‌کند.

بر اساس اعلامیه‌ی دفتر ریاست‌الوزرا، جاو شینگ گفته است که سرمایه‌گذاری تاجران چینی در بخش‌های مختلف در افغانستان نتایج خوبی داشته است.

او همچنان گفته است که چین به دانشجویان افغانستان در بخش‌های مختلف، از جمله بخش صحت، بورسیه تحصیلی فراهم خواهند کرد.

گفتنی است که چین از جمله‌ کشورهایی است که روابط نزدیکی با حکومت سرپرست افغانستان برقرار کرده، نخستین کشوری است که سفیر امارت اسلامی را پذیرفته و در بخش معادن افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کرده است.

خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.