خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

دلیل شاد‌ بودن مردم در کشورهای اسکاندیناوی چیست؟

دلیل شاد‌ بودن مردم در کشورهای اسکاندیناوی چیست؟

بر اساس نظرسنجی‌هاب مربوط به انتخاب شادترین جوامع، کشورهای شمال اروپا همواره رتبه‌های بالا را کسب می‌کنند.

فنلاند در فهرست شادترین کشورهای سال ۲۰۲۴ برای هفتمین سال متوالی مقام اول را به خود اختصاص داد و پس از آن، دانمارک و ایسلند قرار گرفتند.

همزمان با این، فهرست متشکل از ۱۴۳ کشور است که ایران در جایگاه صدم و افغانستان در جایگاه آخر قرار گرفت.

اما دلیل این‌که چرا مردم اسکاتلند شادترین هستند چی بوده می‌تواند؟

به گزارش یورونیوز، برخی می‌گویند دلیل شادی مردم در کشورهای اسکاندیناوی این است که این کشورها کوچک‌‌اند و تقسیم ثروت بهتر انجام شده است.

در همین حال، چند سال پیش مقاله‌ای تحقیقث این فرضیه را مطرح کرد که مردم این کشورها به‌طور ژنتیکی شادند؛ اما بر اساس گزارش جهانی شادی (WHR) چنین نظریه‌هایی نادرست‌اند.

ساکنان کشورهای شمال اروپا به داشتن اینکه نابرابری درآمد در این کشورها بسیار کم است، به شاد‌ترین مردم معروف‌اند. محققان می‌گویند اگر نابرابری درآمد منجر به بی‌اعتمادی شود، کاهش رضایت از زندگی را به همراه دارد.

با این حال برخی مطالعات دیگر نشان داده‌اند که ۶۰ تا ۷۰ درصد از تفاوت احساس شادی در افراد ناشی از عوامل محیطی است. بنابراین تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد باقی‌مانده را می‌توان به ژنتیک نسبت داد.

از سوی‌هم، نویسندگان گزارش جهانی شادی می‌گویند که نتوانسته‌اند بین جمعیت یک کشور و رضایت از زندگی ساکنانش رابطه‌ای نشان دهند.

علاوه بر این، باید در نظر داشت که کشورهای شمال اروپا به طور کامل همگن نیستند. حدود هشت درصد جمعیت فنلاند متولد خارج از این کشورند، در دانمارک نیز این میزان ۷.۵ درصد است. چنین ارقامی را می‌توان مشابه کشوری مانند فرانسه دانست که مهاجرانش حدود ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است که پروفسور جان اف. هلیول، سردبیر گزارش شادی جهانی شش شاخص کلیدی موثر را در احساس شادی معرفی کرده است از جمله سرانه تولید ناخالص داخلی، حمایت اجتماعی، امید به زندگی سالم، آزادی، بالا بودن میزان سخاوت و کم بودن فساد.

به گفته‌ی این کارشناس، مردم کشورهایی می‌توانند شادی را احساس کنند که این شاخص‌ها در محل زندگی‌ آن‌ها در بالاترین درجات وجود داشته باشد.

او نیز تاکید می‌کند در کشورهای اسکاندیناوی‌ آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، میزان بالای اعتماد، خیرخواهی و سخاوت است؛ هم در میان نهادهای رسمی و هم در رفتار شهروندان با یکدیگر.

نیلوفر موسوی
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.