خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

عبدالسلام حنفی: بیماری پولیو در افغانستان محو شده است !

عبدالسلام حنفی: بیماری پولیو در افغانستان محو شده است !

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از گسترش امراض عفونی و بیماری‌های ویروسی در افغانستان، مقامات حکومت سرپرست ادعایی مبنی بر امحای پولیو را مطرح کرده‌اند.

خبرگزاری حاما: عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس ‌الوزرا در یک نشست مجازی با رئیس سازمان بهداشت جهانی مدعی شده که بیماری پولیو در افغانستان محو شده است.

او در حالی ادعای امحای بیماری پولیو در افغانستان مطرح کرده که چندین مورد مثبت این بیماری در سال گذشته به ثبت رسیده بود.

آخرین مورد مثبت پولیو که مسئولان صحی ولایت ننگرهار تایید کرده بود، پنجمین مورد ثبت شده‌ این بیماری در سال گذشته‌ خورشیدی بود که در اوایل سال به تاریخ ۱۸ جوزای ۱۴۰۲ از سوی داکتر نیک‌محمد، رئیس کارزار محو پولیو در ننگرهار تایید شده بود.

این در حالی است که سال ۱۴۰۱ فقط یک مورد مثبت پولیو در افغانستان گزارش شده بود.

افزایش موارد مثبت این بیماری در ۱۴۰۲ نگرانی‌ها مبنی بر عدم راه‌کار موثر برای غلبه بر پولیو را افزایش داده است.

ارگ روز چهارشنبه، هشتم حمل با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که این نشست مجازی میان مسئول منطقه‌ای سازمان صحی جهان، قلندر عباد، وزیر صحت عامه امارت اسلامی و عبدالسلام حنفی برگزار شده بود.

در اعلامیه ادعا شده که «در پی واکسین‌های متواتر توسط تیم‌های فنی، بیماری فلج کودکان از تمام نقاط افغانستان پاک‌سازی شده است.»

پولیو (Polio) یک بیماری حاد ویروسی (Poliovirus) است که غالبا سیستم گوارش بدن شخص بیمار را درگیر میسازد و به ندرت به سیستم عصبی مرکزی حمله میکند.

گفتنی است که برعلاوه‌ بیماری پولیو، موارد مثبت دیگر بیماری‌های عفونی و ویروسی به شمول توبرکلوز نیز در سالهای اخیر به گونه‌ متواتر افزایش یافته است.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.