خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

فقر و بی‌پولی، به سرعت مغز را پیر می‌کند !

فقر و بی‌پولی، به سرعت مغز را پیر می‌کند !

محققان به تازگی می‌گویند که فقر احتمالا می‌تواند روی ماده سفید مغز تأثیر مخرب داشته و سرعت پیر‌شدن مغز را افزایش می‌دهد.

خبرگزاری حاما: به گزارش دیجیاتو، دانشمندان توانسته‌اند ارتباطی میان درآمد پایین و نابودی سریع‌تر ماده سفید در مغز پیدا کنند.

با این حال، حجم ماده سفید با افزایش سن کاهش می‌یابد، ظاهرا زندگی در فقر می‌تواند به این روند سرعت ببخشد و مغز را سریع‌تر پیر کند.

این تحقیق توسط گروهی از محققان دانشگاه‌های ژنو و لوزان در سوئیس با بررسی ۷۵۱ نفر بین سنین ۵۰ تا ۹۱ سال صورت گرفته است.

در همین حال، پژوهشگران با در نظر گرفتن عواملی مانند سن، جنسیت و برخی مسائل کلیدی مرتبط با سلامت، به این نتیجه رسیدند.

بر اساس نتایج این تحقیق، افرادی که در خانواده‌های فقیرتر زندگی کرده بودند، در اسکن MRI علائم بیشتری از پیری ماده سفید در مغز خود داشتند و همچنین در تست‌های شناختی، امتیاز کمتری نسبت به افراد در خانواده‌های ثروتمند گرفتند.

ماده سفید برای جابه‌جایی پیام‌ها و سیگنال‌ها در سراسر مغز بسیار ضروری است و میزان آن می‌توان روی توانایی‌های شناختی فرد تأثیر بگذارد.

از سوی‌هم، به گفته‌ی محققان زندگی در فقر، قرارگیری در معرض کمبود‌های مزمن اجتماعی و اقتصادی، با سلامت پایین و افزایش سرعت زوال شناختی در ارتباط است.

گفتنی‌است که، پژوهشگران دانشگاه‌های سوئیس در تحقیق اخیر خود نیز متوجه شدند که تعداد رشته‌هایی که از هر نورون منشعب می‌شود و اندازه پوشش محافظ روی این رشته‌ها (میلیناسیون)، ظاهرن با تجزیه سریع‌تر ماده سفید ارتباط دارند.

قابل ذکر است که مغز انسان همیشه عملکرد یکسانی ندارد همچنین هرچقدر سن فرد افزایش می‌یابد میزان یادگیری، عملکردهای مغزی و ارتباطات بین بخش‌های مختلف مغز در مسیر مخالف حرکت می‌کنند. در این صورت روشن است که فقر و بی پولی نیز می‌تواند سرعت پیر شدن مغز را افزایش دهد.

با این حال، گفته می‌شود که این تحقیق مسیر جدیدی را در بررسی تغییرات ساختار مغز باز کرد. بدین‌ترتیب می‌توان انتظار داشت که در آینده پژوهش‌های کامل‌تر و گسترده‌تری در این زمینه انجام شود.

نیلوفر موسوی
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.