خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

برنامه‌ جهانی غذا: توانایی رسیدگی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه را نداریم !

برنامه‌ جهانی غذا: توانایی رسیدگی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه را نداریم !

برنامه‌ جهانی غذا سازمان ملل متحد در افغانستان، به تازگی با پخش یک نوار تصویری در حساب کاربری اکس خود اعلام کرده است که در سال روان خورشیدی سه میلیون کودک در افغانستان به سوءتغذیه مبتلا، خواهند شد.

خبرگزاری حاما: مونا شایخ، مسئول بخش تغذیه‌ برنامه‌ جهانی غذا در افغانستان، گفته است که این برنامه، تنها میتواند به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه در سال روان رسیدگی کند.

او افزوده است: «از سال گذشته به این ‌سو مراجعه‎‌ کودکان دچار سوءتغذیه به درمانگاه‌ها افزایش یافته است، امسال ممکن سه میلیون کودک در افغانستان به سوءتغذیه مبتلا شوند. ما قادر خواهیم بود به حدود ۱.۶ میلیون کودک دچار سوء تغذیه رسیدگی کنیم.»

در سوی دیگر، شماری از مادران که کودکان مبتلا به سوء تغذیه‌ به دنیا آورده اند، ناتوانی اقتصادی، تغذیه‌ ناسالم خود شان هنگام بارداری و پس از زایمان را، عامل اصلی ابتلای کودکان شان به سوءتغذیه میگویند.

پزشکان در شفاخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صحت طفل اندراگاندی در شهر کابل نیز، از افزایش شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در این شفاخانه خبر میدهند.

خدیجه قدرت، پزشک در بخش سوء‌تغذیه‌ این شفاخانه، میگوید که نزدیک به ۹۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ شدید در ۱۴۰۲ در این درمانگاه ثبت شده و ۵۵ کودک در اثر ابتلا به این بیماری، جان باخته اند.

او می‌افزاید: «بیمارانی که بستر شده اند ۸۹۴ بیمار اند و ۵۵ بیمار در اثر این بیماری جان داده اند. شمار مراجعه‌کنندگان هم نسبت به سال های گذشته زیاد شده است.»

سوءتغذیه، در اثرناامنی شدید غذایی در فرد به وجود می‌آید و در افغانستان به دلیل ناداری و ساختار اجتماعی، بیشتر زنان و کودکان به آن مبتلا می شوند.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.