خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

وزارت خارجه آمریکا: وضعیت حقوق بشر در ایران رو به وخامت است !

وزارت خارجه آمریکا: وضعیت حقوق بشر در ایران رو به وخامت است !

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر خود از افزایش ۳۷ درصدی اعدام در ایران و وخامت نقض حقوق زنان و دیگر آزادی‌های فردی و اجتماعی در این کشور خبر داده است.

خبرگزاری حاما: براساس این گزارش که روز دوشنبه، ۲۲ اپریل منتشر شد، زنان در سال گذشته همچنان با موارد متعدد تبعیض، از جمله حجاب اجباری روبه‌رو بودند.

در این گزارش با اشاره به اعدام ۷۹۸ شهروند ایرانی در سال گذشته آمده است که روند اعدام‌ها در ایران افزایش ۳۷ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

بربنیاد این گزارش، از ده‌ها هزار زندانی که در پی اعتراض‌های سراسری ایران در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بازداشت شدند، نزدیک به ۲۲ هزار تن زیر عنوان عفو عمومی از زندان آزاد شده‌ا‌ند.

در این گزارش فهرست بسیار بلندی از موارد نقض حقوق بشر از سوی حکومت ایران و عوامل آن برجسته شده است که می‌توان از جمله به «قتل‌های خودسرانه یا غیرقانونی، ناپدید شدن قهری، شکنجه یا سایر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، بازداشت خودسرانه، دخالت خودسرانه و غیرقانونی در حریم خصوصی و مجازات اعضای خانواده برای تخلفات ادعایی توسط یکی از بستگان» اشاره کرد.

روز گذشته سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز اعلام کرد که نیروهای امنیتی ایران در جریان سرکوب اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، «بازداشت شده‌گان را مورد تجاوز،‌ شکنجه و حملات و آزار جنسی» قرار دادند.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.