خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

آمارها از افزایش داد‌ وستد با ازبیکستان در سال گذشته!

آمارها از افزایش داد‌ وستد با ازبیکستان در سال گذشته!

وزارت صنعت و تجارت گفته است که در سال ۱۴۰۲ به ارزش ۲۸۱ میلیون دالر میان افغانستان و ازبیکستان دادو ستد انجام شده است.

خبرگزاری حاما: آخوندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی این وزارت آمار داده است که از رقم یادشده، ۲۳ میلیون دالر آن را صادرات تشکلیل می‌دهد.

در همین حال، قالین، میوه خشک، کنجد و آب میوه از افغانستان به ازبیکستان صادر شده است.

همزمان با این، آخوندزاده عبدالسلام جواد افزود: «با کشور ازبیکستان تجارت دوجانبه داریم. درجریان سال ۱۴۰۲ دوران تجارت بین دو کشور به ارزش ۲۸۱ میلیون دالر بود که به ارزش ۲۳ میلیون دالر صادرات و به ارزش ۲۵۸ میلیون دالر واردات داشتیم.»

از سوی‌هم، روزنامه سنترال ایشیا به نقل از اتاق بازرگانی و صنایع ازبیکستان گزارش داده که این کشور با امضای قراردادهای صادراتی به ارزش ۴۴ میلیون دالر با افغانستان موافقت کرده است. بر بنیاد این گزارش، این قراردادها در سفر سه روزه هیاتی از بازرگانان افغان به تاشکند امضا شده‌اند.

در بخشی از این گزارش همچنان آمده است که دو کشور در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل شورای تجارت ازبیکستان – افغانستان بوده که این شورا شامل ۱۸ شرکت افغانی خواهد بود.

با این حال، برخی آگاهان مسایل اقتصادی، امضای تفاهم‌نامه‌های بازرگانی میان افغانستان و ازبیکستان را در توسعه روابط بازرگانی افغانستان با منطقه اثرگذار می‌دانند.

این در حالی است که بر بنیاد گزارش روزنامه سنترال ایشیا، ارزش بازار واردات افغانستان هفت میلیارد دالر برآورد شده است. در گزارش نیز آمده است که محصولات کشاورزی، موادغذایی فرآوری شده، منسوجات، چرم، قطعات الکتریکی و مواد ساختمانی از جمله کالاهایی با بیشترین تقاضا در میان واردکنندگان افغان بوده است.

نیلوفر موسوی
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.