خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

گزارشگران بدون مرز: افغانستان در بخش مطبوعات در رده ۱۷۸ قرار گرفت !

گزارشگران بدون مرز: افغانستان در بخش مطبوعات در رده ۱۷۸ قرار گرفت !

گزارشگران بدون مرز بر بنیاد فهرست آزادی مطبوعات گفته که افغانستان در بخش مطبوعات از رده ۱۵۲ به ۱۷۸ سقوط کرده است.

خبرگزاری حاما: هم‌زمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارشگران بدون مرز بر بنیاد فهرست آزادی مطبوعات گفته است که افغانستان به علت مرگ و میر و بازداشت خبرنگاران در بخش آزادی مطبوعات، بیست و شش پله‌ سقوط کرده است.

در همین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان نیز با نشر گزارشی از وضع محدودیت‌ها در برابر خبرنگارن و بازداشت آنان ابراز نگرانی کرده و از پیامدهای ناگوار آن هشدار داده است.

همزمان با این، در بخشی از این گزارش آمده است: «مرکز خبرنگاران افغانستان به مناسبت سوم ماه می (روز جهانی آزادی رسانه‌ها)، نگرانی شدید خود را نسبت به تشدید محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و خبرنگاران آزاد و ادامه بازداشت گسترده خبرنگاران در کشور ابراز می‌کند و نسبت به پیامد ادامه این روند هشدار می‌دهد.»

با این حال، احمد قریشی رئیس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان گفت: «از ماه می سال ۲۰۲۳ تا اکنون خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور به لحاظ برخورداری از حقوق قانونی و بنیادی شان با محدویت‌ها و مشکلاتی به مراتب بیش‌تر نسبت به دوره یک سال قبل از آن مواجه بودند.»

از سوی‌هم، بخش زنان سازمان ملل برای افغانستان، رزا اوتنبایوا، سخن‌گوی سفارت امریکا برای افغانستان مستقر در قطر و عفو بین‌الملل با نگرانی از وضع محدودیت‌ها بر خبرنگاران و رسانه‌ها بر حمایت و محافظت از خبرنگاران تاکید کرده‌اند.

بخش زنان سازمان ملل گفته است که هشتاد درصد از زنان خبرنگار به دلیل محدودیت‌ها، آزار و اذیت و تهدید بی‌کار شده‌اند.

گفتنی است که در بخشی از بیانیه سازمان عفو بین‌الملل نیز آمده است: «زمانی‌که کارمندان رسانه‌ها بتوانند کارهای شان را بدون ترس انجام بدهند، آن‌گاه داستان‌ها و شرایط موجود مردم افغانستان می‌تواند روی صحنه بیاید و بیان شود. حق آزادی بیان آن‌ها باید جز اولویت‌ها باشد و مورد حمایت قرار بگیرد.»

این در حالی است که پیش از این نیز سازمان گزارش‌گران بدون مرز در گزارش سالانه‌اش گفته بود که ویتنام، روسیه و افغانستان از خطرناک‌‌ترین کشورها برای خبرنگاران هستند.

نیلوفر موسوی
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.