خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

سران چند کشور جهان: قطعنامه شورای امنیت در مورد افغانستان باید اجرا شود

رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا و نخست وزیران کشورهای جاپان، استرالیا و هند در یک بیانیۀ مشترک خواستار اجرای قطعنامه ۲۵۲۹ سال ۲۰۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان شدند.

این قطعنامه تصریح می‌کند، از خاک افغانستان هرگز نباید علیه کشور دیگری استفاده شود و یا به عنوان محل آموزش تروریسم یا منبع مالی آن استفاده شود.

رهبران این چهار کشور دیروز سه‌شنبه در نشستی در توکیو پایتخت جاپان با هم دیدار داشتند.

قطعنامه ۲۵۲۹، ۲۰۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۳۰ ماه می سال گذشته میلادی بدون حضور روسیه و چین با ۱۳ رای مثبت تصویب شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در این قطعنامه تاکید کرده که طالبان باید توانایی کنترل تمام افغانستان را پیدا کنند، جلو تروریسم بین‌المللی را بگیرند، به حقوق اساسی بشری احترام بگذارند و هرکس بخواهد از افغانستان بیرون شود، به آن اجازه دهند.

با اینکه طالبان به‌تازگی چیزی نگفتند، اما پیش از این هر نوع گزارش مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها را رد کرده و وعده سپردند که از افغانستان به هیچ کشوری زیان نمی‌رسد.

اما سازمان ملل متحد به شمول امریکا نسبت به تهدید داعش ابراز نگرانی کرده است. گروهی شبه نظامی که طالبان بارها گفته اند سرکوب شده و حضور آن نزدیک به صفر است.

از آغاز حکومت طالبان در افغانستان شاخۀ خراسان داعش مسئولیت برخی حملات مرگبار در این کشور را بر عهده گرفته است که در آن ده‌ها غیرنظامی کشته شدند که بیشتر‌ شان شیعیان بودند.

در همین حال اتحادیۀ اروپا امروز میزبان نشستی در دوحه در مورد وضعیت افغانستان است.

اندرس وان براندت، سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان امروز چهارشنبه در توییتی نوشت که سفیران اتحادیۀ اروپا و نمایندگان کشورهای کمک کننده در این نشست آنلاین شرکت می‌کنند.

در ادامۀ این توییت آمده، اشتراک کنندگان در این نشست در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان و میکانیزم بهتر برای رساندن کمک‌ها به افغان‌ها گفت‌وگو خواهند کرد.

Input your search keywords and press Enter.