خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

اسیر شدن صدها عسکر دولتی بدست گروه مسلح قومی در غرب میانمار!

اسیر شدن صدها عسکر دولتی بدست گروه مسلح قومی در غرب میانمار!

یک گروه مسلح اقلیت قومی پرقدرت ادعا کرد که حین تصرف یک فرماندهی عمده نظامی در میانمار، صدها عسکر حکومتی را اسیر کرده است.

خبرگزاری حاما: این گروه مسلح قومی موسوم به اردوی اراکان، که بر ضد اردوی میانمار در غرب آن کشور جنگ می‌کند،‌ روز دوشنبه ،۱۷ ثور ادعا کرد که صدها عسکر حکومتی را به اسارت گرفته است.

در همین حال، این گروه قومی از شش ماه به اینسو حملات تهاجمی خود را بر پایگاه‌های نظامیان میانماردر ایالت غربی راخین -محل اصلی این گروه- انجام داده است.

همزمان با این، در یک بیانیه ویدیویی این گروه گفته که عسکران مربوط ستاد فرماندهی عملیاتی شماره ۱۵ حکومت نظامی پس از آنکه در شهرک بوتیداونگ راخین تحت محاصر قرار گرفتند، تسلیم شدند.

با این حال، تصرف پایگاه اردوی میانمار در منطقه راخین تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

از سوی‌هم، جنگ در منطقه راخین بخشی از منازعه سراسری در میانمار است که پس از سرنگونی حکومت منتخب آنگ سان سوچی در فبروری سال ۲۰۲۱ آغاز شد. اردوی میانمار همچنین اعتراضات مسالمت‌آمیز را سرکوب کرد که در صدد بازگشت حاکمیت دموکراتیک بودند.

ویدیویی که اردوی اراکان نشر کرده، روز شنبه تهیه شده است. این ویدیو نشان می‌دهد که جنگجویان اردوی اراکان در حال محافظت از مردانی ملبس با لباس‌های نظامی و غیرنظامی هستند که شماری از آنان زخمی شده‌اند و از یک مزرعه عبور می‌کنند.

در این ویدیو شماری از زنان و کودکان نیز نشان داده می‌شود؛ خانواده‌های عسکران  حکومت نظامی میانمار اکثرا در پایگاه‌های نظامی با همسران شان زندگی می‌کند.

گفتنی است که اردوی اراکان روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جنگجویان آن پس از دو هفته حملات پیهم، روز پنجشنبه فرماندهی نظامیان را تصرف کردند. مقامات این گروه همچنین ادعا کرده اند که در کنار سایر پایگاه‌های نظامی در دو ماه گذشته، روز جمعه نیز یک پایگاه نظامی میانمار را تصرف کردند.

این در حالی است که، یک گروه مسلح قومی دیگر به نام استقلال کاچین روز یکشنبه ادعا کرد که جنگجویان آن سامپرابوم، یک شهرک واقع در ایالت شمالی کاچین را تصرف کرده است.

نظامیان میانمار از ماه اکتوبر سال گذشته به اینسو پس از آن در موقعیت دفاعی قرار گرفته اند که سه گروه شورشی قومی در شمال شرق آن کشور، با هم متحد شدند.

نیلوفر موسوی
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.