خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

ملل متحد: افغانستان با بحران حقوق بشری مواجه است

ریچارد بنیت، گزارش‌گر ویژۀ سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشری افغانستان می‌گوید، این کشور با بحران حقوق بشری مواجه است و تبعیض علیه همۀ مردم افغانستان به‌ ویژه زنان همچنان ادامه دارد، اما طالبان آن‌را نمی‌پذیرند.

ریچارد بنیت پس از بازگشت از افغانستان در مصاحبه اخیر خود با صدای امریکا گفته که تلاش‌ها برای حذف زنان از جامعۀ افغانستان و منزوی ساختن آنان جریان دارد.

آقای بنیت می‌گوید، افغانستان با بحران حقوق بشر مواجه است، اما طالبان بر اساس ارزش‌های خود عمل می‌کنند و تفسیر شان از اسلام “کاملا محدود و سخت‌گیرانه” است.

آقای بنیت می‌افزاید: “افغانستان با بحران حقوق بشری مواجه است، هر از گاهی از بحران‌های بشری و حکومت‌داری می‌شنویم، بحران‌های حقوق بشری نیز وجود دارد. بناً بر این شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ممکن است تصمیم گرفته باشد که رویکرد جدیدی را برای حقوق بشر ایجاد کند و من را استخدام کند. فکر می‌کنم در ابتدا در ذهن بسیاری از مردم، از جمله من، وضعیت زنان، تبعیض علیه زنان، حذف آن‌ها و همانطور که در گزارش خود نوشته ام، تلاش مداوم برای حذف زنان از جامعه افغانستان و منزوی ساختن آنان جریان دارد.”

ریچارد بنیت، گزارش‌گر ویژۀ سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشری افغانستان
ریچارد بنیت، گزارش‌گر ویژۀ سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشری افغانستان

گزارش‌گر ویژۀ سازمان ملل افزود، رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان مانند گذشته آزاد نیستند و کار شان محدود شده‌است.

به‌گفتۀ آقای بنیت، اقلیت‌ها در افغانستان از جمله شیعه‌یان و هزاره‌ها هدف قرار گرفته اند و اتهاماتی مبنی بر بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه نیز وجود دارد.

اما طالبان همۀ این ادعاها را رد کرده‌اند.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها اظهارات آقای بنیت را دور از واقعیت می‌داند و می‌گوید، رویکرد آنان در بارۀ حقوق زنان، آموزش و برخورد با افغانان روشن است.

آقای نعیم می‌گوید: “متأسفانه چنین گزارش‌هایی غیر واقعی و نادرست است، زیرا مردم عملاً آن را می‌بینند، بنا بر این واقعیت ندارد.”

محمد نعیم
محمد نعیم

گزارش‌گر ویژۀ سازمان ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در افغانستان در مصاحبۀ خود همچنان طالبان را به عدم علاقه‌مندی به تشکیل یک حکومت همه‌شمول متهم کرد.

اما طالبان همواره گفته اند، حکومت آنان همه‌شمول است و به‌گفته آن‌ها فرمایش خارجیان را برای تشکیل حکومت نمی‌پذیرند.

این اظهارات ریچاد بنیت در حالی مطرح می‌شود که در جریان سفرش به کابل، امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان از وی خواسته بود که در جریان تهیۀ گزارش از وضعیت حقوق بشری در افغانستان، ارزش‌های فرهنگی و مذهبی این کشور را در نظر بگیرد.

آما آقای بنیت در زمان آغاز کارش گفته بود، متعهد است که در مشوره با تمام شرکایش برای حفاظت از حقوق بشری افغانان کارهای خوبی انجام دهد.

Input your search keywords and press Enter.