خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

ند پرایس: هر کشور در گفتگو با طالبان منافع خودش را در نظر دارد

وزارت خارجۀ امریکا می‌پذیرد که در گفت‌وگو با طالبان آنان نیز منافع خود را در نظر گرفته اند.

ند پرایس، سخنگوی این وزارت روز گذشته در پاسخ به پرسشی در بارۀ ایجاد روابط طالبان با هند گفت: “زمانی که حرف از افغانستان به میان میاید ما هم منافع خود را داریم. ما با آنان (طالبان) زیاد گفت‌وگو کردیم، در این منافع احترام به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و دختران و اقلیت‌ها و حقوق اساسی و بنیادی تمام اتباع افغانستان می‌باشد. به همین گونه برای کسانی که می‌خواهند از آن کشور بیرون شوند از سفر مصون اطمینان داده می‌شود.”

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا ایجاد حکومت همه شمول و مبارزۀ طالبان با دهشت‌افگنی را بخشی از این منافع عنوان کرد.

او افزود که امریکا از حکومتی در افغانستان حمایت می‌کند که به شمول توقع افغان‌ها از آنان نمایندگی خوب کند، متعهد به مبارزه با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده و داعش باشد و در کنار آن کسی را به گروگان نگیرد.

ند پرایس بازداشت مارک فریریچ، قراردادی امریکایی ربوده شده را هم کار طالبان می‌داند و می‌افزاید که برخورد طالبان را زیر نظارت دارند.

اما طالبان بارها این اتهام‌ را رد کرده که گویا مارک فریریچ را آنان به گروگان گرفته اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان

در همین حال ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست طالبان تأکید می‌کند که در بخش بهتر ساختن روابط با جامعۀ جهانی کدام نکتۀ تضاد ندارند، اما نیاز است که اولویت‌ها در نظر گرفته شوند: “آنها باید مشکلات بزرگی را که مردم افغانستان دارند، باز این گونه مسایل آسان می‌شود. اما تا به حال این گونه معلوم می‌شود که آنها شرایطی را ارائه می‌کنند که موضوعات داخلی افغانستان است و آنها باید روی موضوعات جهانی تمرکز کنند.”

هر چند نزدیک به ده ماه می‌شود طالبان در افغانستان حاکم شدند، اما تا به حال هیچ کشوری حکومت‌شان را به رسمیت نشاخته است.

اما هفتۀ پیش امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در یک نشست ادعا کرد که روابط‌‌شان با کشورهای جهان خوب شده و به تمام کشورها اطمینان داده اند که از افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

اما گزارش سیزدهم شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان داد که طالبان هنوز هم روابط خود با القاعده را حفظ کرده و در کنار آن حکومتی نساخته اند که برای همه قابل قناعت باشد.

Input your search keywords and press Enter.