خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

شبهای داغ دپیلماسی تهران، نظم جدید منطقه‌ای زیر ریش امریکا

شبهای داغ دپیلماسی تهران، نظم جدید منطقه‌ای زیر ریش امریکا

تهران، در یکی از مهم‌ترین شب‌های داغ دیپلماسی میزبان «دو قطب استراتیژیک  ضد نظم امریکایی در جهان مسکو و آنکارا بود» هفتمین نشست آستانه سه‌شنبه‌شب با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه زیر دوربین رسانه های جهانی برگزار گردید ودرباره تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم گفتگوصورت گرفت.

فریدون فرهیحته

اگرچه آجندای روی صحنه این نشست تروریسم و مسائل سوریه بود؛ ولی پشت پرده‌ی این نشست در واقع به مسائل امنیت کلان منطقوی دور از چشم امریکا و معماری نظم ضد امریکایی در شرق فرات و کل منطقه تمرکز داشت.

 چنانچه ولادیمیر پوتین در این نشست اظهار داشت: فکر می‌کنیم بسیار مهم است که ایران، روسیه و ترکیه تلاش بسیار مهمی برای کمک رساندن به مردم سوریه برای ساخت و ساز پسا‌اختلافی داشته باشند. رئیس‌جمهور روسیه اطمینان داد که نتایج مذاکرات ما بسیار عالی و پر‌ثمر خواهد بود و می‌تواند باعث تحکیم ثبات و امنیت نه تنها در سوریه بلکه در همه خاورمیانه شود. پوتین همچنین تصریح کرد که اجلاس بعدی به نوبت قرار است در روسیه برگزار شود و البته بسیار خوشحال خواهیم شد شما را در فدراسیون روسیه ببینیم.

رجب طیب اردوغان نیز در هفتمین اجلاس روسای کشور‌های ضامن روند آستانه تاکید کرد: مهم‌ترین چیزی که امنیت سوریه را تهدید می‌کند، ترور است و باید به شکل مداوم مبارزه با «ی. پ. گ»، «پ. ک. ک» و سایر گروه‌هک‌های تروریستی ادامه یابد، چون آن‌ها به فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه خود ادامه می‌دهند. اردوغان تأکید کرد: در آینده منطقه ما جایی برای تجزیه‌طلبی و شاخه‌های این گروه‌های تروریستی وجود ندارد. ترکیه سعی کرده بخش‌های جنوبی خود را از تروریست‌ها پاکسازی کند که با این کار به امنیت سوریه هم کمک کرده است. ترکیه به مبارزه با تروریست‌هایی که دست‌شان به خون مردم آلوده شد، ادامه می‌دهد و امیدواریم بحران سوریه به‌راحتی رفع شود و بتوانیم در این زمینه با یکدیگر رایزنی داشته باشیم. رئیس‌جمهور ترکیه با بیان این‌که رفع نیاز‌های انسانی سوریه باید ادامه یابد، خاطرنشان کرد: این دغدغه همه ما است و مهاجران سوری باید با حفظ کرامت انسانی و با امنیت به کشور‌های خود برگردند.

سید‌ابراهیم رئیسی در هفتمین نشست سران کشور‌های ضامن روند آستانه گفت: معتقدم روند آستانه به عنوان چارچوبی موفق در حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه دستاورد‌های خوبی کسب کرد و حفظ و توسعه آن در ابتدا وظیفه ما کشور‌های دوست به‌عنوان ضامنان آن است.

وی با تأکید بر لزوم حفظ یکپارچگی و تمامیت‌ارضی و احترام و استقلال جمهوری عربی سوریه خاطرنشان کرد: تعیین سرنوشت این کشور باید توسط مردم آن از طریق گفتگو‌های سوری سوری بدون مداخلات خارجی انجام شود. رئیس‌جمهور اظهار کرد: با گذشت ۱۱سال از آغاز بحران در سوریه، جمهوری اسلامی ایران همچنان معتقد است تنها راه‌حل بحران، سیاسی است و راه‌حل نظامی فقط بر وخامت اوضاع می‌افزاید. وی افزود: ما از گذشته به‌عنوان کشور‌های ضامن روند آستانه همواره از راه‌حل سیاسی در چارچوب توافقات انجام شده از‌جمله برگزاری انتخابات قانون اساسی سوریه حمایت و بر عزم خود در مبارزه با تروریسم در منطقه از‌جمله سوریه تأکید کردیم.

Input your search keywords and press Enter.