خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

درخواست چهار سناتور امریکا از سرمنشی سازمان ملل: بر سفر رهبران طالبان محدودیت وضع کنید

چهار سناتور مشهور کانگرس امریکا به روز چهارشنبه در نامه‌ای که به انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد نوشتند که طالبان در تلاش از بین بردن حقوق بشری زنان و دختران افغان اند و باید جلو آن‌ها گرفته شود. – ادعایی که طالبان آنرا رد می‎‌کنند.

جیم‌رش، رئیس کمیتهٔ روابط خارجی کانگرس امریکا، جین شاهین و جونی ارنست، سناتوران و باب منندز عضو کمیتهٔ روابط خارجی کانگرس امریکا در نامه‌شان نوشته‌اند، سازمان ملل متحد اقدام معناداری را انجام دهد و در کنار آن جهانیان باید در یک پیام واضح به طالبان برسانند که از حقوق بشری افغان‌ها به ویژه زنان و دختران حمایت می‌کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، آن‌ها به حقوق زنان افغان متعهد هستند و حقوق همه انسان‌ها در افغانستان تأمین است: “دیدن تمام بشر از عینک غرب بی‌انصافی است، جهان اسلام تعریف خودش را از حقوق دارد و باز در افغانستان جایی که برای آوردن قوانین اسلامی مبارزهٔ بزرگی صورت گرفته، مردم این‌جا باید حقوق را از زاویهٔ اسلام مطالعه کنند و از ما بخواهند.”

آقای مجاهد در حالی این‌ صحبت‌ها را مطرح می‌کند که طالبان به اساس فرمان رهبری‌شان مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند و به جز از چند ادارۀ محدود، سهم زنان را در همه اداره‌های دولتی به صفر رسانده اند.

حقوقی که در مغایرت با اسلام نیز قرار ندارند.

اعضای کانگرس امریکا در نامه‌شان گفته اند که سازمان ملل متحد باید آنچه که نقض حقوق افغان‌ها به ویژه زنان و دختران از سوی طالبان خوانده شده، آن‌ها را حساب‌ده قرار دهد.

Input your search keywords and press Enter.