خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

بریتانیا برنامهٔ تخلیه و انتقال افغان‌ها را مورد انتقاد قرار داد

وزارت خارجه بریتانیا تائید میکند که در عملی کردن برنامه خروج و تخلیه از افغانستان یک سلسله خالیگاه ها و اشتباهات وجود داشت و این مسئله دروازه را به روی بسیاری از افغانهای که به بریتانیا کمک کرده بودند٬ می بندد.

مقامات بریتانوی می گویند که وزارت خارجه نمی خواهد به افغانها امید کاذب برای ورود به بریتانیا٬ بدهد.

وزارت خارجه بریتانیا گفته است٬ قضاوت بسیار مشکل است که گفته شود تمام افغانهای که در موسسات غیر دولتی و یا برنامه های ملکی بریتانیا در افغانستان دخیل بودند مانند موسسه بریتش کونسل واقعا از سوی طالبان به تهدید رو به رو میباشند.

به گفته این مقامات بیشتر کسانی در خطر میباشند که از نگاه امنیتی به بریتانیا کمک کرده اند.

وزارت خارجه بریتانیا همچنان در مورد کندی روند دوسیه های مهاجرینی که به این کشور رفته اند نیز سخن می گوید . به گفته مقامات این وزارت دلیل کندی این است که یک تعداد زیاد درخواست های پناهندگی رد شده و دعوا های حقوقی زمانگیر می باشند.

به نوشته گاردین تا حال به پنج هزار افغان اجازه داده شده که به بریتانیا بروند ، البته این تعداد علاوه بر ۱۵ هزار نفری میباشد که در جریان تخلیه بعد از سقوط کابل بدست طالبان به انکشور انتقال داده شدند.

وزارت خارجه بریتانیا: تعداد زیاد درخواست های پناهنده گی افغانها رد شده و دعوا های حقوقی زمانگیر می باشند.

از سوی دیگر به نوشته گاردین یک تعداد زیاد افغانها که به موسسات غیر دولتی تحت حمایت مالی بریتانیا کار میکردند ادعا کرده اند٬ بخاطر تهدید به زنده گی ایشان در سرپناه های پنهانی بسر میبرند و یک تعداد آنها حتی ادعا کرده اند که اعضای خانواده هایشان بخاطر ارتباط گرفتن با بریتانیا اعدام شده اند.

اما وزارت خارجه بریتانیا به کمیته تعین شده خارجی در رابطه با قضایای تخلیه آن عده افغانهای که به بریتانیا کمک کرده ولی مستقیما توسط حکومت بریتانیا استخدام نشده بودند، گفته است در این برنامه خالیگاه های زیاد وجود داشت، ازجمله پیام آن برای مردم واضح نبود و در تشخیص اولویت ها نارسائی موجود بود.

Input your search keywords and press Enter.