خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

تجلیل نمادین از سالگرد مرگ آزادی بیان در پاکستان

شماری از خبرنگاران افغانستانی در پاکستان یک ساله‌گی حکومت طالبان را (سالگرد مرگ آزادی بیان) خوانده و به این مناسبت در شهر اسلام آباد شام دیروز مراسم شمع‌افروزی نمادین برگزار کرده‌اند.

در حال حاضر ده‌ها خبرنگار افغان در پاکستان در تبعید به سر می‌برند. آنان شامگاه روز شنبه (۲۲ اسد) در یک گردهمایی خواستار توجه جهان به وضعیت رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان شدند.

براساس نظرسنجی گزارشگران بدون مرز (RSF)، پس از روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، نزدیک به ۴۰ درصد رسانه‌های این کشور تعطیل و ۶۰ درصد از خبرنگاران نیز بیکار شده‌اند.

به گفته‌ی این سازمان، زنان روزنامه‌نگار بیشترین تأثیر را متحمل شده و ۷۶.۱۹ درصد از آنان شغل خود را از دست داده‌اند.

به گفته‌ی این سازمان، از ۱۵ آگست ۲۰۲۱، حداقل ۸۰ روزنامه‌نگار برای دوره‌های مختلف توسط نیروهای امنیتی، به‌ویژه توسط استخبارات طالبان بازداشت شده که در اکثر موارد آن، خودسرانه و در برخی از بازداشت‌ها هم خشونت‌آمیز بوده‌اند.

در حال حاضر سه خبرنگار در افغانستان بی‌دلیل زندانی هستند. تنها یک مورد محاکمه شده است. او خالد قادری، شاعر و روزنامه‌نگار رادیو نوروز هرات است که در هفتم می ۲۰۲۲ توسط دادگاه نظامی به یک سال زندان محکوم شد.

میرزا حسنی، مالک رادیو آفتاب در ولایت دایکندی که در ۲۲ می ۲۰۲۲ و عبدالحنان محمدی، خبرنگار خبرگزاری پژواک در کاپیسا که در ۱۲ جون ۲۰۲۲ بازداشت شده‌اند، در انتظار محاکمه هستند.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که از ۱۵ آگست ۲۰۲۱، همچنین دست‌کم ۳۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده که در جریان کار از سوی نیروهای طالبان انجام شده است.

Input your search keywords and press Enter.