خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

دختران آیسکریم‌فروش، پشت به مشکلات رو به پیشرفت

شماری از زنان و دختران در شهر کابل به پیشه‌ی آیسکریم فروشی در جاده‌های این شهر روی آورده‌اند. مشکلات اقتصادی و طالبان باعث شده است که در کنار مردان خانواده زنان و دختران نیز آستین‌ها را بالا بزنند و یار روزهای دشوار مردان خانواده‌ی شان باشند.

این سناریو زمانی دردناک‌تر می‌شود که بسیاری از این زنان و دختران نان‌آور نه تنها یار مردان خانواده هستند؛ بلکه تنها نان‌آور خانه‌های شان  نیزهستند و اگردر خانه بمانند توان پرداخت مخارج و مصارف زندگی خود و فامیلشان را ندارند.

 این زنان، برای غلبه بر این مشکل برای خود حق انتخابی قائل نیستند و سعی دارند حتی به مشاغلی روی آورند که هیچ سنخیتی با مسلک، تخصص و حتی حیثیت اجتماعی شان ندارد.

به همین دلیل برخی از زنان و دختران پایتخت، به شغل آیس‌کریم فروشی در کوچه و پس‌کوچه‌های  شهرکابل روی آورده‌اند.

مرضیه، زیبا و سعدیه  از جمله دخترانی‌که به این شغل، روی آورده است می‌گوید که از شغل خود راضی است و از این طریق می‌تواند بخش ناچیزی از مصارف فامیل خود را تامین کند

وی  اضافه می‌کند که یک شرکت داخلی این فرصت شغلی را برای دختران و زنان در شهر کابل مهیا کرده‌است.

به گفته‌ی این دختران آیس‌کریم فروش موقعیت‌های مشخصی در نقاط مختلف کابل دارند و بیشتر شهروندان، دختران و زنانی کابلی با خریدن آیس‌کریم تشویق شان می‌کنند.

 ساجده، یک تن از زنان شهر کابل است که می‌گوید دختران آیسکریم فروش باعث افتخار زنان افغانستان است که در این شرایط سخت کار میکنند وبه فامیل‌های شان کمک می‌کنند.

این دختران می‌گوید روزانه حدود دوصد و پنجاه افغانی از طریق آیسکریم فروشی درآمد دارند.

علی رضا  یکی از دوکانداران شهر کابل می‌گوید که این دختران با مشکلات آیس‌کریم فروشی می‌کنند تا شرایط بهتر کار برای زنان در کشور بدست بیاید.

فراهم شدن فرصت های شغلی تازه برای زنان و دختران مانند آیسکریم فروشی در سرک‌های کابل اگرچه به نوبه‌ی خود  جای امیدواری دارد؛ اما با توجه به جامعه‌ی سنتی افغانستان می‌تواند برخی پیامدهای اجتماعی منفی نیز برای زنان و دختران به همراه داشته باشد.

مرضیه، یک باشنده دیگر پایتخت؛ اما در این مورد شجاعت دختران و زنان را می‌ستاید و می‌گوید دهان مردم را کسی گرفته نمی‌تواند مهم این است که دختران و زنان افغانستان دارند به سوی استقلال مالی، گام‌های استوارتری را بر می‌دارند.

گزارش از سکینه «ناصری»

Input your search keywords and press Enter.