خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

ما دوباره برمی‌خیزیم و جوانه می‌زنیم، گزارشی از محفل افتتاحیه‌ی کتابخانه زن در کابل

زنان افغانستان، پرشورتر از قبل می‌درخشند و همواره در پی آن هستند که در اجتماع فعالیت‌های چشم‌گیری داشته باشند. شماری از این زنان، که در محفل افتتاحیه‌ی کتابخانه« زن» در شهر کابل، گرد هم آمده بودند می‌گویند که ما  این کتابخانه را در سایه‌ی حمایت «بنیاد کرستال بیات»  راه‌اندازی نمودیم .

 شماری از اعضای جنبش «خودجوش زنان معترض افغانستان» باور دارند که ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در بین زنان و دختران رنج دیده‌ی افغانستان که بعد از روی کار آمدن دوباره طالبان، به جز از درد و دور ماندن از حق تحصیل و اشتغال چیزی دیگری نصیب شان نگردیده است حالا به دنبال آن هستند که با کتاب، کتاب‌خوانی و کتابخانه که شوربختانه فرهنگ کتاب خوانی، نیز روز به روز در جامعه‌ی ما کم‌رنگ می شود دوباره در مقابل چالش های فرا رو به پا می‌ایستند.

ژولیا پارسی، فعال حقوق زن و موئسس «کتابخانه زن»، در محفل افتتاح این کتابخانه گفت که ما به مدت یک سال در مقابل حکومت طالبان برای بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم اعتراض انجام داده‌ایم که هیچ نتیجه‌ی در پی نداشت؛ ولی ما اعتراض های مسالمت‌آمیز را برای احقاق حقوق سرخ زنان و دختران افغانستان، ادامه خواهیم داد.

به گفته‌ی فیروزه حاتمی، از اعضای «جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان»، فعال حقوق زن و نماینده‌ی بنیاد «کرستال بیات»، هدف ما کمک‌کردن و انگیزه‌دادن به زنان افغانستانی می‌باشد، ما برای حق زنان افغان پابرجا هستیم و هیچ وقت تسلیم نمی‌شویم.

لیلا بصیری، یکی دیگر از فعالین حقوق زن، گفت که به مدت یک سال از روی کارآمدن حکومت طالبان در افغانستان ما خاموش نبودیم و نه خواهیم ماند، ما تا توان داریم برای تثبیت جایگاه واقعی زنان افغانستان کار و فعالیت‌های این‌چنینی را مهیا می‌کنیم، چنانچه این کتاب‌خانه را راه‌اندازی کردیم.

«گزارش از نورضیا «کریمی

Input your search keywords and press Enter.