خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

شکایت کابلی‌ها از کرایه‌ی بلند موترهای لینی؛ بازار به دست کیست مافیای تیل یا دست‌های پنهان دیگر؟

شماری از شهروندان و دانشجویانی که در مسیر کابل – پروان رفت آمد دارند از دوچند شدن کرایه‌ی موترهای لینی شکایت می‌کنند.

 این شهروندان، می‌گویند که با بلندرفتن قیمت نفت که هر لیتر به ۱۲۷ افغانی رسیده بود؛ کرایه موترهای لینی نیز در سراسر کشور افزایش یافته بود با آنکه این روزها قیمت هر لیتر نفت از ۱۲۷ افغانی به پایین تر از ۹۰ افغانی کاهش یافته است؛ ولی کرایه‌ها با همان نرخ دو برابر باقی مانده‌است.

و این وضعیت، مردم و دانش‌جویانی را که در این مسیر رفت و آمد دارند با چالش‌های جدی رو به‌رو کرده‌است.

روح الله، یک تن از این دانشجویان؛ می‌گوید که کرایه‌ی تکسی‌های کابل – پروان قبلا ۷۰ افغانی بوده و حالا به ۱۰۰ الی ۱۳۰ افغانی افزایش یافته‌است.

او، اضافه می‌کند زمانی که قیمت تیل به اوج خودش رسیده بود، تکسی رانان،  سیستیم موترهای شان را از نفت به گاز تبدیل کرده اند که در این سیستیم،مصرف تیل موتر شان ۵۰٪ کاهش می‌یابد، اما کرایه‌ها کاهش نیافته؛ بلکه در همان نرخ دوبرابر باقی مانده است.

روح الله که دانشجوی دانشگاه پروان است میگوید که دانشجویان در این اواخر که توان پرداخت چنین کرایه‌ی گزاف را ندارند، صدوبیست کیلومتر را به داله (صندوق عقب) موترها، از هر طرف به قیمت پنجاه افغانی رفت آمد می‌کنند.

عزیز، دانشجو دیگری است که از کرایه‌ی گزاف تکسی‌ها شکایت دارد، او، در ادامه‎ی گفته‌های روح‌الله می‌گوید که :《 تایم درسی ما بعد از ظهر است، تکسی رانان از طرف کابل ۱۳۰ افغانی میگویند؛ اما با اسرار، اینکه ما دانشجو هستیم به ۱۰۰ افغانی میبرند. اما از آن طرف که روز در حالت شب شدن است، تکسی رانان از چنین موقعیت استفاده کرده و میدانند که دانشجویان با تاریک شدن هوا مجبور است با قیمت بلند ترِ به خانه برگردند، کرایه تکسی را تا ۱۵۰ افغانی هم بالا میبرند.》

اما؛ جواب که راننده گان تکسی‌ها داده اند فقط یک کلام بوده که :《 نمیدانید تیل لیتر چند شده؟» دیگر هیچ حرف در باره‌ی پایین آمدن قیمت نفت و یا گاز نمی‌زنند.

یکی از این رانندگان که نامش را نگفت، از طرف چاریکار الی کابل با تاریک شدن هوا و بلند بردن کرایه را رد میکند و میگوید: که 《 استثناء کسانی شاید چنین کاری را کرده باشد؛ اما همه تکسی‌ران ها این کار را نمی‌کنند.》

این وضعیت، تنها در راه شمالی نیست؛ بلکه در تمام شهرها بخصوص در شهر کابل که پایتخت نشینان هم از این حالت ناراض هستند؛ در شهر کابل هم با اوج گرفتن قیمت نفت کرایه‌های تکسی از ۲۰ افغانی به ۳۰ افغانی رسید و با اینکه نفت در مرز پایین‌تر از  ۹۰ قرار دارد؛ اما کرایه های هر مسیر بر سر جای خود، همان  سی‌افغانی باقی مانده‌است.

عکس : تزئینی

عیسی بیان، کابل سرای شمالی، خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.