خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

کاهش 40 درصدی واردات افغانستان طی سال گذشته

بازرسی ویژه آمریکا در گزارش جدید خود گفته است واردات کالا به افغانستان به دنبال تحولات اخیر در این کشور کاهش چشم‌گیری داشته است.

به گزارش خبرگزاری حاما، اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان یا (سیگار) گفته است که موافقت‌نامه تجاری میان حکومت امارت اسلامی طالبان و پاکستان اجازه نمی‌دهد که کالاهای هندی از طریق زمینی به افغانستان وارد شود.

سیگار در رشته توییتی از کاهش واردات کالاهای هندی به افغانستان خبر داده است.

این نهاد افزوده است که براساس برآوردهای بانک جهانی، پس از تسلط طالبان، ترافیک مرزی کالا‌ها به داخل و خارج از افغانستان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

در همین حال، سیگار گفته است که از بدو‌ تسلط طالبان تاکنون، ۱.۸ میلیون تن زغال سنگ به پاکستان صادر شده است که رشد ۱۶ درصدی صادرات این محصول را که بیشترین رقم طی دو دهه اخیر است، نشان می‌دهد.

این نهاد آمریکا همچنین در گزارش خود نوشته است که واردات کالا به افغانستان به دنبال تحولات اخیر در این کشور کاهش چشم‌گیری داشته و نسبت به سال گذشته 38 درصد کاهش یافته است.

سیگار همچنین گفته است که هند طی 3 ماه گذشته 10 هزار تن گندم به افغانستان ارسال کرده و برنامه جهانی غذا توزیع این اقلام غذایی میان نیازمندان را برعهده گرفته است.

اخیرا سازمان جهانی مهاجرت گزارش داده است که 59 درصد مردم افغانستان برای تامین نیازهای روزمره به کمک‌های اضطراری و جهانی وابسته هستند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل گفته است که مردم در ۳۴ ولایت افغانستان به کمک‌های اضطراری نیاز داشته و ارائه خدمات پایه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و برنامه‌های عمرانی به حالت تعلیق درآمده است.

به گفته سازمان جهانی مهاجرت، شوک‌های اقتصادی و زیست‌محیطی مداوم منجر به کاهش قابل توجه درآمد، کاهش جریان‌های حواله‌ای و افزایش قیمت‌ها مواد غذایی و سایر کالاها شده است

Input your search keywords and press Enter.