خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

دانشگاه تهران : بودجهٔ پذیرش دختران دانشجوی افغان را پنج برابر می‌کند

محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران از آمادگی این دانشگاه برای پذیرش بیشتر دختران دانشجوی افغان که از تحصیل بازمانده اند، خبر داد.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) از قول مقیمی گزارش داده است که این دانشجویان به شرط داشتن سوابق تحصیلی لازم، به دانشگاه جذب خواهند شد.

مقیمی از “افزایش پنج برابری میزان بودجه مربوط به بورسیه دانشجویان افغانستانی” و سایر تخفیف‌ها برای دختران دانشجوی افغان خبر داد.

رییس دانشگاه تهران گفت که این کار بر اساس “توجه ویژهٔ دانشگاه تهران به گسترش پذیرش دانشجو از کشورهای محور مقاومت به ویژه افغانستان و عراق، هم‌راستا با پروژه امت‌سازی” انجام می‌شود.

ایران به ایتلاف‌های منطقه‌ای و گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت خود در منطقه که بر ضد امریکا و اسراییل اند،‌ با نام “محور مقاومت” یاد می‌کند. اما تهران تا کنون هیچگاهی از گروه سنی طالبان به عنوان بخشی از “محور مقاومت” یاد نکرده است.

گروه طالبان چند هفته پیش به تمام پوهنتون‌های دولتی و خصوصی در افغانستان دستور داد که تحصیل دختران تا امر ثانی به تعلیق در آمده است.

رییس دانشگاه تهران با وصف اعلام خبر افزایش پذیرش دختران دانشجوی افغان از این اقدام طالبان انتقاد نکرد و گفت: “دغدغه‌ها در خصوص رعایت نکردن احکام الهی قابل احترام است و باید بررسی کرد که دغدغه افرادی که به این تصمیم رسیده‌اند چه بوده است”.

به گزارش ایرنا،‌ افزون بر دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا در ایران نیز برای پذیرش ۵۰ دختر دانشجوی افغان ابراز آمادگی کرده و گفته است که در صورت تامین خوابگاه، امکان افزایش شمار دانشجویان دختر افغان وجود دارد.

به همین ترتیب، دانشگاه کوثر بجنورد به عنوان یکی از دانشگاه‌های تک جنسیتی مختص زنان در ایران نیز اعلام آمادگی کرده است که از “دانشجویان افغانستانی برای تحصیل در این دانشگاه” پذیرایی می‌کند.

ایرنا به نقل از وزارت علوم ایران گزارش داده است که دانشگاه حضرت معصومه در قم هم آمادگی خود را برای پذیرش ۳۰۰ دانشجوی افغان به صورت حضوری و هزار دانشجو به صورت مجازی اعلام کرده است.

هفتهٔ گذشته، ابراهیم تقی زاده، رییس دانشگاه پیام نور از آمادگی این دانشگاه برای پذیرش پنج هزار دانشجوی افغان در دوره های آموزش حضوری در سال آیندهٔ خورشیدی خبر داده بود.

Input your search keywords and press Enter.