خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

محدودیت های تحصیلی و ازدواج های اجباری؛ رویاهایی که  بدست فراموشی سپرده شد.

با روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی در افغانستان و بسته شدن دروازه های مکاتب اکثریت خانواده ها دختران خود را مجبور به ازدواج های اجباری کردن؛ با گذشت بیست سال از نظام جمهوریت در افغانستان سطح سواد و آموزش رشد چشم گیرد کرده بود و تعداد دختران که به آموزش های ابتدایی، متوسط و سطح تحصیلات عالی روی آوردن بیشتر ازپنجاه فیصد بود ولی با روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان دروازه های مکاتب به روی دختران بسته شدن و دختران دانش آموز محروم از تحصیل مجبور به خانه نشستن شدن، یکی از معضلات که با بسته شدن مکاتب بوجود آمده است ازدواج های اجباری دختران با سنین پایین است. اکثریت خانواده بخاطر وضعیت بد اقتصادی و نبود آینده مطعمن دختران خود را مجبور به ازدواج های زود هنگام کردن.
سلیمه دختر است که صنف ده مکتب را نیمه تمام گذاشته و ازدواج کرده است، او میگوید بعد از به حکومت رسیدن امارت اسلامی پدرش او را مجبور کرد ازدواج کند چون دروازه های مکتب بسته بود و امید به باز شدن نداشتن، سلیمه میگوید فعلا زندگی سخت دارد و همه رویا هایش بدست فراموشی سپرده شده و مجبور است بجای تحصیل کردن آشپزی یاد بگیرد.
حبیبیه مادر که دو دختر دارد و نان آورد خانه خودش است میگوید دختران را با زحمت زیاد کلان کرده و به مکتب فرستاده است تا در آینده کمک دست خانواده شود ولی با بسته شدن مکتب ها هر دو دختر خود را به شوهر داده است چون وضعیت اقتصادی درست نداشت تا خرج خانواده چندین نفر خود را برآورده کند.
محمد هاشم پدر است که دخترش را به ازدواج مجبور کردن میگوید هیچ پدری چشم های اشک آلود فرزند خودش را تحمل ندارد ولی من هیچ کاری از دستم برنمیاد بخاطر همین تصمیم گرفتم دخترش را شوهر بدهد تا بتواند از این طریق دخترش را به خارج از کشور به تحصیل بفرستد.
این در حالی است که با گذشت بیشتر از یک سال از حکومت امارت اسلامی دختران حق رفتن به مکتب، دانشگاه و سرکار ندارد و مشکلات زیاد را بوجود آورده، اکثریت خانواده که توان اقتصادی و مالی نداشتن دختران که زیر سن هجده هستن را مجبور به ازدواج های اجباری کردن و رویا رفتن به مکتب و دانشگاه برای همه آنها فقط یک رویا باقی مانده است.

سکینه ناصری

خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.