خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

رکورد بی پیشینه تولید برق در اروپا توسط منابع انرژی‌های تجدیدپذیر.

برای نخستین بار در سال ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر از برق تولیدی از گاز پیشی گرفت. هلند در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی و دانمارک در تولید برق از انرژی باد پیشتاز کشورهای عضو اتحادیه هستند.

در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار میزان تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر از برق تولید شده از گاز بوده و کشورهای عضو اتحادیه حدود ۱۰ میلیارد یورو در خرید گاز صرفه‌جویی کرده‌اند.

خبرگزاری آلمان روز سه‌شنبه، ۳۱ ژانویه به نقل از ارزیابی‌های اندیشکده Ember Climate گزارش داد سهم تولید برق از انرژی خورشید و باد در اتحادیه اروپا در سال گذشته به ۲۲ درصد رسید.

این میزان یک رکورد جدید به شمار می‌رود. سال ۲۰۲۱ سهم برق تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا ۱۹ درصد بیشتر نبود.

سال گذشته حدود ۲۰ درصد برق تولید شده در اتحادیه اروپا متکی به گاز بود و این میزان نزدیک به یک درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بوده است.

جنگ اوکراین و کاهش وابستگی به گاز روسیه

پیش از آغاز تجاوز نظامیان روسی به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه سال قبل، روسیه مهم‌ترین تامین‌کننده انرژی مورد نیاز کشورهای اروپایی بود.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا پیش از جنگ اوکراین به طور میانگین ۴۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از روسیه دریافت می‌کردند. میزان وابستگی آلمان به انرژی وارداتی از روسیه حدود ۵۵ درصد بوده است.

با اختلال در صادرات نفت و گاز از روسیه و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو کشورهای اروپایی بیش از پیش در مسیر قطع وابستگی به منابع فسیلی و استفاده از انرژی‌های پاک روی آورده‌اند.

آلمان از ابتدای امسال واردات نفت از روسیه را به طور کامل متوقف کرد و با راه‌اندازی دو پایانه دریافت گاز مایع طبیعی (LNG) در کنار دریای شمال تقریبا از واردات گاز روسیه هم بی‌نیاز می‌شود.

در سال ۲۰۲۲ کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مجموع ۶۲۳ تراوات ساعت برق (۶۲۳ میلیون مگاوات) از انرژی‌های خورشیدی و باد تولید کرده‌اند.

پیشتازان تولید برق از انرژی تجدیدپذیر

در این بازه زمانی بیشترین برق پاک تولید شده مربوط به آلمان بوده است؛ ۱۲۶ تراوات ساعت از انرژی باد و ۵۶ تراوات ساعت از انرژی خورشیدی.

هلند پیشتاز تولید برق از انرژی خورشیدی در اتحادیه اروپاست و حدود ۱۴ درصد برق خود را از این طریق تولید می‌کند. یونان و مجارستان هر یک با ۱۳ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

دانمارک در زمینه استفاده از انرژی باد برای تولید برق با فاصله زیادی از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در صدر قرار دارد. در این کشور حدود ۵۰ درصد تولید برق مربوط به انرژی باد است. لیتوانی و ایرلند به ترتیب با ۴۰ و ۳۵ درصد جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.

بر پایه برآورد اندیشکده Ember Climate در سال گذشته ۲۰ کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در تولید برق از انرژی خورشیدی به رکوردهای جدیدی رسیده‌اند و عملکرد کشورهای آلمان، اسپانیا و لهستان در این عرضه چشمگیرتر بوده است.

افزایش تولید برق از انرژی باد در اتحادیه اروپا هم به طور عمده حاصل گسترش قابل ملاحظه فعالیت‌ها در این حوزه در کشورهای آلمان، سوئد و لهستان بوده است.

“اشپیگل آنلاین” به نقل از ارزیابی اندیشکده یاده شده گزارش داده که در سال گذشته میلادی آلمان نزدیک به ۱۰ درصد برق خود را از انرژی خورشیدی و ۲۰ درصد آن را از انرژی باد تولید کرده است.

این ارزیابی با آمار رسمی آژانس شبکه برق آلمان تفاوت دارد؛ این آژانس در گزارش سالانه خود که چهارم ژانویه منتشر شد می‌گوید اندکی بیش از ۴۸ درصد برق تولید شده در آلمان در سال گذشته از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده که به نسبت سال قبل حدود شش درصد افزایش داشته است.

Input your search keywords and press Enter.