خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

ممنوع شدن شکار و فروش پرندگان در ولایت پروان

شماری از باشند‌گان پروان می‌گویند که شکار و خرید و فروش پرندگان در سالیان دراز وسیله‌یی برای پیدا کردن لقمه نان برای خانواده‌های آنان بوده است.

مسوولان محلی پروان می‌گویند که براساس فرمان تازه‌ی رهبر امارت اسلامی، شکار و خرید و فروش پرند‌گان ممنوع شده و آنان پس از این از شکار پرندگان جلوگیری خواهند کرد.

حفیظ الله منصور، رییس محیط زیست پروان، در این باره گفت: «از رهبری امارت اسلامی برای ما یک فرمان آمده است که شکار مکمل منع است؛ شکار هر چیزی که باشد منع است.»

در همین حال، شماری از باشند‌گان پروان می‌گویند که شکار و خرید و فروش پرندگان در سالیان دراز وسیله‌یی برای پیدا کردن لقمه نان برای خانواده‌های آنان بوده است.

این باشندگان پروان می‌افزایند که اگر زمینه کار برای آنان فراهم شود، از شکار پرندگان وحیوانات وحشی دست بر می‌دارند.

اسدالله که پنجاه سال است حرفه شکار در پیش گرفته، به طلوع‌نیوز گفت: «این شوق آتشی است. روزی که شکار باشد مثلن شکار مرغابی، هر چقدر که کم خواب باشم، اینجا به شکار میایم.»

شریف الله، یک شکارچی دیگر، می‌گوید: «ما می‌زنیم (شکار می‌کنیم) برای خودما. برای فروش شکار نمی‌کنیم.»

در گوشه‌ی از شهر چاریکار، پرندگان زیادی مثل کبک به هدف فروش در معرض دید گذاشته شده‌اند و پرندگانی دیگر نیز به جای پرواز و تمرین آزادی، اسیر قفس استند تا از پول فروش آنان، لقمه نانی برای خانواده‌های شکارچیان تهیه شود.

منصورشاه، پرنده فروش – پروان، گفت: «نان‌آور یک فامیل استم فامیلم را چه بدهم؟ اگر دولت یک کار مهیا کند، ما این کسب را رها می‌کنیم.»

حبیب، یک پرنده فروش دیگر در پروان، گفت: «این مردم که این کار را می‌کنند، یک روپیه یا دو روپیه مفاد دارند وقتی که این کار را نکنند پس چه کنند؟»

شکارچیان در پروان از ترفندهای گوناگون برای فریب و به دام انداختن پرندگانی که در فصل‌های گوناگون از یک منطقه به منطقه دیگر و حتا از یک کشور به کشور دیگر به مهاجرت‌های گروهی می‌روند، کار می‌گیرند.

برخی از کارشناسان محیط زیستی به این باور استند که در چهار دهه گذشته، شکار بی‌رویه حیوانات و پرندگان در افغانستان سبب شده است تا چندین نوع حیوان و پرنده با تهدید انقراض نسل روبه‌‌رو شوند

خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.