خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

توافق نامه دوحه با سران امارت اسلامی سه ساله شد

توافق نامه دوحه سه ساله شد

آمریکا با حضور نزدیک به دو دهه حضورش در کشور با امارت اسلامی وارد گفت‌ و گو و بستن یک پیمان شد که هدف آن توافق نامه آوردن صلح و آسایش برای مردم افغانستان گفته شده بود که به گونه ‌ای امارت اسلامی در کشور سهم داده میشد.

آمریکا یکی از ابرقدرت ترین کشور در سطح جهان به شمار میرود که پس از حمله به برج های تجارتی در آمریکا، ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱  که توسط  القاعده از خاک افغانستان طرح ریزی شده بود، طی یک توافق نامه‌ای قرار شد که با همه هم پیمانانش افغانستان را ترک کند.

ایالات متحده آمریکا پس از حضور ۱۹ ساله اش در افغانستان با امارت اسلامی افغانستان وارد مذاکره شد که پس از ۱۸ ماه مذاکره با تیم مذاکره‌کننده امارت اسلامی در دوحه به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ برای رسیدن به صلح و ثبات دایمی در افغانستان به گفتگو نشستند. و همان بود که پیمان دوحه میان امارت اسلامی و آمریکا شکل گرفت و نتیجه آن توفق به این شد که نیروهای خارجی باید از افغانستان بیرون شده و پس از ان مذاکرات میان افغانان شروع شود.

نظر به توافق که میان آمریکا و امارت اسلامی صورت گرفته بود حکومت افغانستان باید انتقال می یافت و یا هم امارت اسلامی در قدرت سهم میگرفت که این هم از طریق مذاکره با هیئت حکومت جمهوری به پیش میرفت. طالبان حملات شان را شدت بخشیدن، اما بگویم که با شروع توافق میان افغانان نیرو های خارجی از نیرو های افغانستان پشتبانی نکردند و در ضمن طالبان حملات شان را بالای نیروهای امنیتی چند برابر کردند.
توافق نامه‌ای که میان آمریکا و امارت اسلامی صورت گرفت قسمی بود که نیروهای خارجی به گونه کامل از کشور بیرون میشود اما در ضمن امارت اسلامی از خاک افغانستان برای تروریستان الخصوص القاعده در مقابل ناتو بخصوص ایالت متحده دفاع کند.
با اینکه در توافق نامه امارت اسلامی تعهد کرده بود با گروه القاعده اجازه نخواهد داد تا در کشور فعالیت داشته باشد و یا با این گروه در ارتباط نباشد و نیرو های خارجی که مرتبط به هراس افکنان، هم هیچ گونه دخالت در داخل کشور نداشته باشند اما پس از گذشتن یک سال از امضای این توافق‌نامه آمریکا و امارت اسلامی پا بر روی این توافق نامه گذشتند، اول اینکه امارت اسلامی با ایمن الظواهری رهبر گروه القاده روابط نزدیک داشتند که در قلب پایتخت بود و زندگی میکرد هیچ گونه اقدام نکرد و دوم اینکه آمریکا به تاریخ ۳۱ جولای ۲۰۲۲  با استفاده از موشک نوع خاص هلفایر، موقعیت تثبیت‌شده‌ی ایمن الظواهری، رهبر القاعده را هدف قرار داد و او را در بالکن اقامت گاهش کشت. هر چند امارت اسلامی حضور رهبر القاعده و کمک به او را در کابل رد کرده اما بسیاری از مقامات امریکایی ادعا کرده‌اند که امارت اسلامی بعد از به قدرت رسیئن،رهبر القاعده در منطقه دیپلمات‌نشین کابل کمک کرده و به او پناه داده است.

یکی از موارد بسیار مهم که همه میگویند امارت اسلامی توافق‌نامه دوحه را نقض کرده است این است که قدرت از طریق مذاکرات به امارت اسلامی داده شده است اما امارت اسلامی میگوید که قدرت به انان تسلیم نشده و بلکه کشور را فتح کرده است.
محمد عیسی بیان
خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.