خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

کاهش خطر مرگ زودرس با انجام دادن روزانه پیاده روی

طبق یک تحقیق، پیاده‌روی کوتاه روزانه می‌تواند عمر را طولانی‌تر بسازد و از یک دهم موارد مرگ زودرس جلوگیری کند. به گفته محققان تحرک می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و برخی بیماری‌های دیگر را کاهش دهد.

بر بنیاد تحقیقی که روز چهارشنبه در مجله تخصصی «ژورنال طبی ورزشی بریتانیا» منتشر شده است، تنها یک پیاده روی کوتاه روزانه می‌تواند عمر را طولانی‌تر سازد. در این تحقیق عملی آمده است که ۷۵ دقیقه قدم زدن به سرعت متوسط در هفته، یعنی حدود ۱۱ دقیقه پیاده‌گردی روزانه، می‌تواند از یک دهم موارد مرگ‌های زودرس جلوگیری کند، چرا که تحرک خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیگر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

در این ارزیابی‌، یک تیم بین‌المللی نتایج ۱۹۶ تحقیق قبلا منتشر شده را مورد ارزیابی قرار داده اند که در آن‌ها بیش از ۳۰ میلیون نفر اشتراک کرده بودند. آن‌ها محاسبه کرده اند که اگر هر یکی از شرکت‌کنندگان این تحقیق دست کم ۱۵۰ دقیقه در هفته در حد متوسط تحرک می‌داشتند، چیزی که سرویس خدمات ملی صحی بریتانیا توصیه کرده است، از حدود یک ششم از موارد مرگ و میر زودرس جلوگیری می‌شد.

بر اساس این تحقیق، حتی نیمی از این تحرک، یعنی ۷۵ دقیقه تحرک در هفته، از یک دهم مرگ‌های زودرس جلوگیری می‌کند. این میزان تحرک هفتگی خطر بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۱۷ درصد و خطر سرطان را تا هفت درصد کاهش می‌دهد. طبق این تحقیق در کسانی که تا کنون کمتر تحرک داشته یا اصلاً تحرک نداشته اند، ده دقیقه تحرک روزانه می‌تواند خطر مرگ زودرس را حتی تا ۲۳ درصد کاهش دهد.

سورن براژ، کارشناس اپیدمی‌شناسی و فعالیت بدنی در دانشگاه کامبریج و نویسنده همکار این تحقیق، این نتایج را «خبر فوق العاده خوب» ارزیابی کرده است. او به خبرگزاری فرانسه گفته است: «تنها کاری که باید انجام داده شود این است که روزانه بیش از ده دقیقه (برای تحرک) وقت گذاشته شود.» او افزوده است: «نیاز نیست برای این نوع فعالیت‌ها به سالون ورزشی رفت، بلکه این بخشی از فعالیت روزمره زندگی است.»

بربنیاد معلومات سازمان جهانی صحت در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۷.۹ میلیون نفر در جهان در اثر بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی یا سکته مغزی جان باخته اند. بیماری سرطان در سال ۲۰۲۰ دلیل مرگ تقریبا ده میلیون تن در جهان بوده است.

خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.