خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

ریاست ترافیک امارت اسلامی: به موترهای اشترینگ راسته جواز سه ساله صادر می‌شود

ریاست عمومی ترافیک اداره امارت اسلامی در نظر دارد تا به موترهای فرمان راسته که فاقد اسناد ترافیکی هستند، جواز موقت سه ساله توزیع نماید. در عین زمان موترفروشان از افزایش موترهای فرمان راسته مشهور به «دست پاکستان» شکایت دارند.

به اساس آمار ریاست عمومی ترافیک در حکومت امارت اسلامی، در حال حاضر ۹۰۰ هزار عراده واسطه نقلیه به گونه قانونی تردد می‌کنند، اما ۲۵۰ هزار واسطه نقلیه بدون اسناد و جواز در این کشور وجود دارد.

حسیب الله مختار، رئیس عمومی ترافیکامارت اسلامی گفت قرار است طرح صدور مجوز به موترهای فرمان راسته روز شنبه هفته آینده، یازدهم مارچ، در سراسر افغانستان آغاز گردد و بعد از ختم این دوره که سه ماه را در برمی‌گیرد، گشت و گذار وسایط بدون اسناد در کشور به گونه سرتاسری منع خواهد شد.

او گفت: «پلان توزیع اسناد سه ساله برای موترهای اشترینگ راسته یا دست پاکستان به اساس فیصله شورای وزیران اتخاذ شده است و این طرح به منظور نظم شهر و قانونی شدن تردد وسایط نقلیه اتخاد شده است. ما از مردم می‌خواهیم تا وسایط شان را ثبت و راجستر کنند، در غیر آن با متخلفین برخورد قانونی شده و وسیله نقلیه شان ضبط خواهد شد.»

طرح صدور جواز به موترهای اشترینگ راسته در افغانستان که جاده‌ها و قواعد ترافیکی آن برای موترهای با فرمان سمت چپ عیار شده است، موافقان و مخالفان خود را دارد. حالا هم این گونه موترها در جاده‌های افغانستان تردد دارند. رانندگان موترهای با فرمان سمت راست در جاده‌های مزدحم و کم‌عرض افغانستان دید کامل از وسایط سمت مقابل ندارند و این غالباً باعث حوادث ترافیکی می‌شود.

احمد شاه، باشنده ولایت بادغیس می‌گوید: «امارت اسلامی باید از واردات این موترهای غیرقانونی به داخل افغانستان نیز جلوگیری نمایند، زیرا از یک سو آمار وسایط در سطح شهر بالا رفته و از سوی دیگر آمار حوادث ترافیکی توسط این وسایط روز به روز در حال بالا رفتن است.»

علی سینا، باشنده شهر کابل که دارای موتر فرمان چپ یا دست افغانستان است، مخالف این طرح جدید امارت اسلامی می‌باشد.

او می‌گوید: «من موتر کرولای ۲۰۲۰ دست افغانستان دارم که به گونه قانونی محصول کرده و جوازسیر گرفته ام، اما واردات بی‌رویه موترهای دست پاکستان در افغانستان از یک سو شرایط رانندگی را در سطح شهر برایم دشوار ساخته و از سوی دیگر تاثیر منفی بر قیمت موترها گذاشته است.»

جمعه خان، باشنده ولایت فراه به مشکل امنیتی موترهای ثبت نشده اشاره می‌کند: «اکثریت واقعات جرایم جنایی از قبیل دزدی، اختطاف، ترور و حملات دهشت‌افگنی با استفاده از موترهای ثبت نشده صورت می‌گیرد که اکثر آن‌ها به دلیل اشترینگ راسته بودن ثبت نشده اند.»

حسیب الله مختار، رئیس ترافیک امارت اسلامی به دویچه وله گفت: «ما بعد از سه سال تصمیم داریم موترهای دست پاکستان را یا پرزه کنیم، یا اشترینگ شان را به گونه استندرد از سمت راست به چپ تغییر دهیم و یا هم این موترها را به یک کشور دیگر صادر خواهیم کرد.»

خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.