خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

مسدود شدن مکاتب، تنها دلیل دست زدن دختران به انجام کارهای شاقه!

در پی مسدود‌شدن مکاتب؛ انجام کارهای شاقه توسط دختران

بعد از مسدود شدن مکاتب و افزایش محدودیت‌ها از سوی ا.ا.ا. شماری از دختران بنابر مشکلات اقتصادی مجبور به کار شاقه شدند.

به گزارش خبرگزاری حاما: شماری از دختران دانش‌آموز می گویند؛ بعد از مسدود شدن مکاتب خانه نشین شدند و بنابر مشکلات اقتصادی دیگر نتوانستند به درس های شان ادامه بدهند و مجبور شدند به کارهای شاقه روی بیاورند.

راضیه ۱۸ ساله دانش‌آموز صنف یازدهم می‌گوید: آرزو داشتم یک روانشناس خوب شوم و با درمانِ مشکلات روحی و روانی افراد جامعه خود یک جامعه خوبی داشته باشیم ولی بعد از این که مکاتب بسته شد، تمام آرزوهایم ازبین رفت، یعنی فعلن من نمی توانم یک روانشناس شوم.

راضیه همچنان می گوید، بعد از این که مکاتب مسدود شد، درس های مدرسه را می خواند، بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی و مشکلات زیاد اقتصادی تعدادی زیادی از مردم کار شان را از دست دادند و پدر من هم یکی از اشخاصی بود که کارش را از دست داد. و بخاطر مشکلات اقتصادی من و خواهرانم مجبور شدیم قالین بافی کنیم.

راضیه از جامعه جهانی و حکومت امارت اسلامی می خواهد تا هر چه زودتر دروازه های مکاتب را بروی دختران باز کنند. و زمینه کار را برای زنان و مردهای جامعه ما فراهم کند تا مردها و زن های جامعه ما در کنار هم و دوشادوش هم دیگر بتوانند یک کشور بسیار خوبی با پیشرفت های زیادی داشته باشند.

این در حالی است، ثریا ۱۶ ساله که یکی دیگر از دانش‌آموز صنف دهم مکتب است، می‌گوید: آرزو داشتم در آینده یک وکیل موفق باشم ولی بعد از این که حکومت امارت اسلامی اجازه رفتن به مکتب را به ما نه داد، تمام آرزوهایم را از دست دادم.

ثریا که در یک فامیل هفت نفری زندگی می کند می گوید، من اولاد بزرگ خانه هستم که چهار خواهر و یک برادر دارم و بنابر مشکلات اقتصادی مجبور شدم در یک کارخانه خیاطی که روز (200) افغانی معاش می دهد از ساعت هفت صبح تا چهار عصر کار کنم. وی می گوید هر چند این مقدار پول نمی تواند مخارج شان را کفایت کند اما چاره ای دیگری نه دارند.

به باور فعالان جامعه مدنی، زنان اضافه تر از نصف نفوس کشور را تشکیل می دهند و برای رشد و توسعه اقتصادی یک کشور در زمان حال و آینده نیاز است که از تمام نیروهای انسانی به خوبی استفاده گردد.

این در حالی است، که سیما گل جمالی یکی از فعالان جامعه مدنی می گوید: بعد از روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی آمار زنان و دخترانی که به کارهای شاقه روی آوردند بیشتر شده است.

وی همچنان می افزاید تا هنوز در این قسمت هیچ یک از نهاد و سازمان بین‌المللی وجود نه داشته که حمایت صد فیصد و همه جانبه داشته باشد.

زینب کاظمی
خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.