خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

تکمیل ۷۰‌درصد کار فاز اول پروژه کانال قوش‌تپه

تکمیل ۷۰‌درصد کار عملی فاز اول پروژه کانال قوش‌تپه

ا.ا.ا. از پیشرفت هفتاد درصد فاز اول پروژه کانال انتقال آب «قوش‌تپه» از رودخانه مرزی آمو خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حاما: دیروز(جمعه،۴حمل)، کار کانال انتقال آب قوش‌تپه ۷۰درصد پیشرفت داشته است. این کانال بزرگترین پروژه انتقال آب در افغانستان است که نگرانی کشورهای همسایه شمالی را برانگیخته است.

از ذبیح‌الله میری، مدیرعمومی پروژه کانال قوش‌تپه گزارش داده شده است، که حدود ۷۰۰۰نفر در این پروژه مشغول به کار هستند.

به گفته این مقام ا.ا.ا «پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است تا ماه سرطان سال جاری فاز اول پروژه‌ ما به پایه اکمال خواهد رسید».

گفتنی است، که چندی قبل عبدالعزیز کاملوف، مشاور شورای امنیت ملی و نماینده ویژه رییس جمهور ازبکستان در دیدار با عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر ا.ا.ا گفته است: جهت بدست آوردن حق آب از دریای آمو با در نظر داشت تمام امتیازات و حقوق افغانستان،در تکمیل کار کانال قوش‌تپه همکاری می‌کند.

کانال قوش‌تپه بزرگترین پروژه انتقال آب در شمال کشور است که ظرفیت انتقال ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از رودخانه مرزی آمو را دارد.

کانال قوش‌تپه یک پروژه ملی و حیاتی خوانده شده که با آغاز آن زمینه کار و اشتغال برای هزاران تن از افراد بی‌کار فراهم شده است. در همین‌حال، برخی از کارشناسان می‌گویند که اقدام ا.ا.ا. بر ساختن کانال قوش‌تپه عملکرد مثبت در توسعه زراعت و مالداری است و در مجموع باعث تقویت اقتصاد ملی در کشور می‌شود.

قابل تذکر است،که بودجه فاز اول این پروژه ۸.۲ میلیارد افغانی که برابر به ۱۵‌میلیون دالر است، می باشد.

این در حالی است که، پس از تکمیل ساخت کانال قوش تپه ۵۵۰ هزار هکتار زمین در ولایت‌های بلخ، جوزجان و فاریاب آبیاری خواهد شد.

نیلوفر موسوی
‏#HamaNews_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.