خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

درگذشت مهرداد پارسا روزنامه‌نگار باسابقه ایرانی در آمریکا

درگذشت مهرداد پارسا روزنامه‌نگار باسابقه ایرانی در آمریکا

خبرگزاری حاما: مهرداد پارسا، از باسابقه‌ترین روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج از کشور، در هفته جاری در لس‌آنجلس در ایالات متحده درگذشت. آقای پارسا ۷۶ سال داشت.

مهرداد پارسا که حدود سه دهه از زندگی خود در خارج از کشور را به عنوان مسئول بخش اخبار و تفسیر سیاسی در شبکه تلویزیونی «پارس» گذرانده بود، بر اثر ایست قلبی در خانه خود درگذشت.

پس از آن که همکاران او در استودیوی شبکه پارس متوجه غیبت او شدند و تماس‌های آنان با تلفن او بی‌پاسخ ماند، به پیشنهاد امیر شجره، صاحب شبکه «پارس»، پلیس کالیفرنیا برای ورود به خانه او خبردار شد.

پلیس لس‌آنجلس مهرداد پارسا را در حالی یافت که با کت ‌و شلوار و کراوات‌زده، در آخرین لحظه پیش از بیرون رفتن از خانه دچار سکته قلبی شده بود.

او دو بار سابقه عمل جراحی قلب در سال‌های گذشته را داشت. اما در چند دهه گذشته به کار خبری و اجرای برنامه‌های متعدد، از جمله اجرای برنامه بنیاد بشردوستانه «نوروز»، بی‌وقفه ادامه داده بود.

شاهزاده رضا پهلوی در توییتی با ابراز تأسف عمیق از درگذشت مهرداد پارسا نوشت او «عمیقا به میهنش عشق می‌ورزید و در بیش از چهار دهه تبعید اجباری، صدای مردمش بود که دربند رژیمی ضدایرانی هستند».

مهرداد پارسا، زاده سال ۱۳۲۶، از فرزندان خانواده‌ای بانفوذ و شناخته‌شده در استان لرستان بود و خود را یک کرد لر می‌نامید. پدر او رئیس اداره فرهنگ خرم‌آباد و خود او سال‌ها مسئول برنامه خبری این شبکه استانی بود.

مهرداد پارسا پس از گرفتن لیسانس ادبیات در دانشگاه تهران به استخدام رادیو و تلویزیون در حکومت پهلوی درآمد و سال‌ها تا پیش از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، مجری اخبارو برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی بود.

او همچنین در خبرگزاری «پارس» کار می‌کرد و نویسنده شماری کتاب در سیاست بین‌الملل و نیز داستان‌نویسی بود.

مهرداد پارسا مهاجرت خود به خارج از ایران و به آمریکا را همواره «اجباری» می‌نامید.

شبکه «پارس» در بیانیه خود اعلام کرد مهرداد پارسا «یکی از برجسته‌ترین برنامه‌سازان بود که به کیفیت برنامه خبری و تفسیری اهمیت بسیار می‌داد».

Input your search keywords and press Enter.