خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

اراده قوی زنان با وضع شدن محدودیت ها بر آنان

اراده قوی زنان با وضع شدن محدودیت ها بر آنان

محدویت به معنی متوقف شدن و به زمین خوردن و نابود شدن نیست، بلکه محدویت ها توانایی های پنهان افراد و اشخاص توانمند را بروز میدهد. خداوند متعال انسان ها را به دو جنس ( مرد و زن) آفرید و هر دو را مکمل یک دیگر گفت، پس این نشانگر این است که یک جامعه بدون مرد و یا زن تکمیل نیست. جامعه افغانستان را میتوان فلچ گفت چرا که نیم از جامعه ( زنان ) از هر نوع فعالیت ها بدور است.

جامعه افعانی و اما در واقع جامعه بدون زن

پس از تسلط دوباره امارت اسلامی در کشور دختران از آموزش بازماندن و این را میتوان شروع محدودیت برای زنان افغانستان گفت که پس از آن آهسته آهسته بر این محدویت ها افزوده شد که نتیجه اش رسیدن به منع کار زنان و اضافه‌تر از آن دانشگاه‌ها نیز بروی دختران بسته شد و به همین ترتیب کم کم دستور ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل هم صادر شد که آن هم با واکنش های داخلی و خارجی همراه بود.
اما با وضع شدن بیشتر محدویت ها زنان توانمند این سرزمین از خود رشادت نشان دادند و در مرکز و لایت های مختلف از طریقه های مختلف آمدند دست به مظاهره زدند اما ای بار قوی‌تر و پربار‌تر از دفعه قبل، چرا که قبل از این برای خود شان کار میکردند و اکنون نه تنها برای خودش بلکه زمینه کار را برای شمار زیادی دیگر از زنان فراهم کردند.

گشایش دو مرکز تجارتی ویژه‌ی زنان در شهر مزارشریف را میتوان یکی از نمونه کار زنان پس وضع محدویت ها دانست؛ زنان با همت این سرزمین سال قبل یک مرکز تجارتی ویژه زنان را در شهر مزار شریف افتتاح کرده بودند که برای شمار زیاد از زنان و دختران زمینه کار فراهم شد و پس از آن دومین مرکز تجارتی ویژه زنان در این ولایت گشایش یافت که این مرکز تجارتی بیشتر ۳۰۰ دکان داشت و برای حدود ۱۵۰ زن زمینه کار فراهم شدند. این مرکز که برای حمایت از زنان که سرپرست ندارد اختصاص شده و زنان در بخش‌های خیاطی، ترمیم مبایل، فروش لوازم آرایشی، لباس، صنایع‌دستی، شیرینی‌باب، فروش لبنیات و سیمساری فعالیت های شان را شروع کردند.
همچنان در ولایت هرات زنان به گونه های مختلف همچون آشپزخانه ها که با اندک ترین امکانات در خانه های شان بهترین غذا را تهیه و در بازار به فروش می‌ رساندند که با آن‌هم زمینه فراهم شدن کار برای چند زن فراهم شده است. که روز قبل هم شمار زنان تجارت‌پیشه در هرات با راه اندازی یک نمایشگاه کوچک برای یافتن بازار مناسب، محصولات تولیدی و صنایع دستی خویش را به دید عموم گذاشته‌اند که این در چنین شرایط معانی زیاد میدهد.

گذشته از ولایت های دیگر اگر در کابل مرکز افغانستان نظر بیندازیم، میبینم که زنان پس از ممنوعیت کار در مکاتب، دانشگاه‌ها و دفاتر آرام ننشستند و به همه نشان دادند که میتوانند و هنوز نفس میکشد و برای خود، خانواده، جامعه و کشور تلاش میکند. هر کدام با هزینه های شخصی اش کارگاه‌های خیاطی، نقاشی، رستوانت ها و انواع و اقسام مختلف دست به فعالیت زدند.
هر کارگاه، خیاطی، نقاشی، رستوانت ها آشپزخانه ها…. برای شمار زیادی زمینه کار فراهم شده است.
زنان افغانستان با نشان دادن رشادت های شان ثابت کردند که آنها در کنار مردان این سرزمین برای آبادی کشور و وطن تلاش میکند و از طریقه های مختلف و گوناگون برای فرزندان این خاک خدمت خواهند کرد.

نویسنده: محمد عیسی بیان

Input your search keywords and press Enter.