خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

هشدار پاکستان: بی توجهی به بحران افغانستان پیامدهای جدی در پی دارد

ه دنبال بسته ماندن دروازه‌های مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم، اتحادیه اروپا به تازگی در اعلامیۀ ممنوعیت تحصیل بیش از یک میلیون دانش‌آموز دختر در افغانستان را نکوهش کرده است و از پیامد‌های آن برای طالبان هشدار داده است.

در اعلامیه که شام دوشنبه منتشر شده آمده است، اتحادیه اروپا و شرکای بین‌المللی‌اش تاکید کردند اگر طالبان هرچه زودتر این تصمیم را لغو نکنند، «پیامدهای گسترده‌ بر جنبه اعتمادسازی با جهان» خواهد داشت.

اتحادیه اروپا همچنان در این اعلامیه گفته است، “این نقض آشکار حق اساسی آموزش برای همه کودکان است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و چندین سند بین‌المللی حقوق بشر که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است، تصریح شده است. هیچ دلیل مذهبی یا اجتماعی نمی‌تواند چنین رفتار نابرابر را توجیه کند.”

در این اعلامیه همچنان آمده که این نشان دهنده عدم پابندی تعهد طالبان به مردم افغانستان و نادیده گرفتن تضمین‌های داده شده به شرکای بین‌المللی افغانستان است که تلاش کردند تا شرایط لازم را برای بازگشت همه کودکان به مکتب در سال تعلیمی جدید فراهم کنند.

اتحادیه اروپا هشدار داده که این تصمیم چانس طالبان را برای به دست آوردن مشروعیت داخلی که به دنبال آن است، از بین می‌برد، مشروعیتی که باید از طریق حکومتی فراگیر و مسئولانه در عوض استفاده از زور و خشونت به‌دست آید.

طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در باره اعلامیه تازه اتحادیه اروپا پاسخ ندادند اما پیش از این وزارت معارف طالبان در بیانیه‌ای گفته که هرگاه لباس‌های دانش آموزان مطابق با شریعت، سنت و فرهنگ افغانستان طراحی شود، مطابق با فرمان رهبری‌شان مکاتب بازگشایی می‌شوند.

Input your search keywords and press Enter.