خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

پشه ها چرا تعدادی را بیشتر از دیگران نیش می زنند؟

پشه ها چرا تعدادی را بیشتر از دیگران نیش می زنند؟

خبرگزاری حاما:محققان اخیرا دریافتند پشه‌ها به افرادی جذب می‌شوند که پوست‌شان گونه‌هایی از مواد شیمیایی تولید می‌کند که بوی خاصی از خود متصاعد می‌کند، و این تصاعدات در طول عمر انسان ثابت می‌ماند، که باعث می‌شود پشه‌ها همیشه به آن انسان علاقه داشته باشند و مدام او را نیش بزنند.

دانشمندان این افراد را به اصطلاح «آهن‌رُبای پشه» می‌نامند. اسید خاص روی پوست این افراد در حقیقت مولکول‌های چربی هستند که بخشی از لایه مرطوب‌کننده طبیعی پوست هستند، و انسان‌های متفاوت آن را در مقادیر مختلفی تولید می‌کنند. باکتری‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند، این اسیدها را می‌خورند و بوی خاص پوست را تولید می‌کنند، که پشه‌ها را به خود جذب می‌کند.

پژوهشگران اخیرا میزان کشش آهن‌ربای پشه را طی آزمایشی بررسی کردند. در جریان این آزمایش آنها بوی پوست افراد مختلف را در معرض پشه‌ها قرار دادند تا واکنش آنها را مشاهده کنند.

محققان از 64 داوطلب خواستند تا بازوهای خود را با جوراب‌های ساق‌بلند نایلونی بپوشانند تا بوی پوست آنها را جذب کند، سپس جوراب‌ها را به‌طور جداگانه در انتهای یک لوله بلند قرار دادند، و در نهایت پشه‌ها را آزاد کردند. پشه‌ها به سوی جذاب‌ترین بوها جذب شدند.

نتایج این آزمایش نشان داد که بزرگترین آهن‌ربای پشه حدود 100 برابر بیشتر از کمترین بوی جذاب پشه‌ها را به خود جذب می‌کند. محققان این آزمایش را با همان داوطلبان طی چندین سال تکرار کردند، و معلوم کردند که نتایج ثابت است.

محققان برای انجام این آزمایش از پشه‌های زرد که ناقل بیماری‌هایی مثل زیکا و تب زرد هستند استفاده کردند. آنها قبلا پشه‌ها را با توجه به نوع خون قربانی بررسی کرده و متوجه شده بودند که بعضی از آنها گروه «او» و بعضی دیگر گروه «آ.ب» را ترجیح می‌دهند.

به گفته دانشمندان، در جایی که مواد شیمیایی روی پوست انسان را نمی‌شود به آسانی تغییر داد، نتایج آزمایش اخیر می‌تواند راهکارهای برای ایجاد نوآوری‌های جدید برای دفع پشه در اختیار ما بگذارد.

Input your search keywords and press Enter.