خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

سازمان ملل:‌ حقوق بشر در افغانستان در حال فروپاشی است

سازمان ملل:‌ حقوق بشر در افغانستان در حال فروپاشی است

سازمان ملل متحد یک‌بار دیگر با نشر بیانیه‌ای نسبت به وضعیت حقوق بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری حاما: ولکر ترک، کمیسر عالی بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد (سه‌شنبه ۲۱ سنبله) در نشست شورای حقوق بشر این سازمان گفت که حقوق بشر در افغانستان در حال فروپاشی است.

ترک گفت: «این وضعیت زندگی میلیون‌ها انسان به شمول زنان و دختران را متاثر کرده است.»

ترک گفت:‌ «به مقام‌های حکومت برحال یادآور می‌شوم که آنان در قبال وجایب بین‌المللی حقوق بشر افغانستان، مسئولیت دارند.»

او افزود: «پالیسی‌های اعمال شده امارت اسلامی یک حمله سیستماتیک بر حقوق بشر است. میزان تکان‌دهنده سرکوب زنان و دختران بسیار ظالمانه است. محدودیت‌ها به‌گونه فزاینده شدیدتر می‌شود و این آزادی‌های اساسی زنان و دختران را نابود می‌کند.»

در همین حال، ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان نیز خواستار تغییر در پالیسی امارت اسلامی که به گفته او «خشن و نکبت بار» هستند، شد.

بنت گفت: «پس از دو سال، سوالی که بسیاری از مردم، به خصوص افغان‌های که مخالف وضعیت کنونی‌اند، مطرح می‌کنند، این نیست که وضعیت چگونه است، بلکه این است که چه باید کرد تا وضعیت معکوس شود.

آنان از دیر زمان خواستار اقدامات فراتر از محکوم کردن وضعیت روبه وخامت‌اند و از جامعهٔ جهانی می‌خواهند که برای دستیابی به نتایج ملموس، متحد شوند.»

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز اعلام کرد که «افغانستان با بدترین بحران حقوق بشر در جهان، روبر است.»

دیدبان حقوق بشر بار دیگر از سازمان ملل متحد خواست تا یک مکانیزم برای پاسخگو قرار دادن ناقضین حقوق بشر ایجاد کند.

امارت اسلامی پس از دستیابی به قدرت، اقدامات محدودکننده زیادی علیه شهروندان به‌ویژه ممنوعیت تحصیل برای دختران پس از صنف ششم، ممنوعیت اشتغال زنان در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی، همچنین ایجاد محدودیت برای فعالیت رسانه‌های آزاد اعمال کردند.

این در حالی است که دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هفته گذشته گزارش داد که به‌رغم اعلام عفو عمومی، بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای ارتش و پولیس و همچنین مقامات وابسته به حکومت پیشین از زمان تسلط دوباره امارت اسلامی در افغانستان کشته شدند.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_‌خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.